Siirry pääsisältöön

Viikko 8: hyviä ja huonoja lenkkejä

Viikon juoksentelut ohjautuivat taas voimakkaasti muun elämän mukaan. Torstaihin asti kaikki lenkit lasten treenien aikaan, sunnuntaille suunniteltu pitkä lässähti harmittavasti lauantai-illan ilottelusta johtuneen väsymyksen vuoksi. Alkuviikolla onneksi pari onnistunutta harjoitusta. Juoksua 46,14 km.

ma:
ti: PK 10,01 km
ke: VK 5,82 km + verkat yht. 9,02 km
to: PK 8,48 km
pe: PK 4,08 km, jumppa 30 min
la: PK 6,45 km
su: PK kävely 5,26 km + juoksu 8,11 km

Vautsivau, mikä viikonstarttilenkki tiistaina! Sinällään siinä ei ollut mitään kummallista, tunnin peruskestävyyslenkki, mutta ne superfiilikset. :) Vein pojan treeneihin ja lähdin siitä koirien kanssa menemään. Intoa oli dalmattilaisilla, ja se antaa aina itselle tosi hyvin potkua. Koirien lihaksikkaita takamuksia on myös kiva katsella juostessa. :D Juokseminen oli kehittävää pk:ta suunnitelman mukaan. Juoksin nastakengillä, vaikka ei mitenkään kovin liukasta ollut, mutta ihan hyvä valinta kahden hösöttäjän kanssa. Aikaa oli hyvin, joten juostiin koirien kanssa ensin 6,8 km, jonka jälkeen jätin ne kotiin ja juoksin itse takaisin kuplalle. Kai omassa blogissa saa omaa juoksutekniikkaa kehua? Menin hyvällä, ilmavalla askeleella, olo oli vahva koko ajan. Virtaa olisi ollut vaikka mihin, oli hyvä juoksupäivä. Lenkin pituus 10 km. Vauhti 6:07 min/km, joitakin pysähdyksiä on tässä mukana.


Keskiviikkona vauhtikestävyyttä. Aikaa oli tunti, joten tavoittelin reipasta vauhtia, kestoa puolisen tuntia. Lämmittelyä kaksi kilometriä, jonkan jälkeen puoli tuntia keskivauhdilla 5:11 min/km. Keskisyke vk:ssa 162. Reitin loppuosassa oli houkutteleva Rinnekadun mäki, jota ennen palauttelin puolitoista minuuttia. Mäen pituus oli 160 metriä, ja vauhtikestävyystreenin päälle syke nousi hyvin, kun yritin mennä täysiä. Korkein sykelukema 178, kestoa tällä vedolla oli 44 sekuntia. Oli raskaat viimeiset sekunnit! Viiden minuutin palauttelut lopuksi. Kokonaismatka lenkillä 9 km.


Loppuviikon lenkit olivat kaikki kevyitä, osa suunnitellusti ja osa ihan vaan, kun ei jaksanut.

Torstaina Ollin kanssa palauttelulenkki lumisateessa. 8,48 km, 6:37 min/km. Ollin kanssa on vaan niin kiva juosta.

Perjantaina pieni iltalenkki (4 km)  koirien kanssa, jonka päälle 30 minuutin jumppa kotona. Lihaskuntotreenit jäivät kyllä tällä viikolla vähiin.

Lauantaina käytin koirat vuorotellen iltapäivälenkillä, reilu kolme kilsaa per kuono. Keskivauhti oli lopulta vain 6:54 min/km, erityisesti Zaden kanssa stoppailtiin useasti.

Sunnuntaina heräsin turhan aikaisin, kun mies lähti pelireissulle. Olimme lasten kanssa olleet lauantai-iltana Maija Vilkkumaan keikalla ja siksi olin mennyt nukkumaan vasta puoliltaöin. Yritin nukkua vähän lisää aamupäivällä, mutta eipä onnistunut, väsytti kyllä koko päivän. Jos olisin ottanut iltapäivällä korvatulpat elokuviin, olisin ehkä voinut nukkua siellä..?

No, eipä ollut väsymyksen takia suuria suunnitelmia pitkälle lenkille. Päätin ulkoiluttaa koirat ja siinä sai olla sunnuntain lenkkeilyt. Zaden kanssa kävellen 5,2 km vauhdilla 9:08 min/km. Keskisyke 106, maksimikin vain 128. Kävellen on kyllä hankala pitää vauhtia yllä! Tuo oli sitä rivakkaa kävelyä nimittäin. Ollin kanssa 8,11 km vauhdilla 7:03 min/km, keskisyke 121. Ollilla oli fleksin verran vapautta, joten minulle ei pysähdyksiä juuri tullut, mutta eipä ollut toisaalta menomonot jalassa tänään.


Kommentit

  1. Vastaukset
    1. Saisi joskus olla enemmänkin sohvapinta-alaa, kun nuo heittäytyvät oikein rennoiksi... :)

      Poista
  2. Tiistain lenkki kuulostaa mahtavalta! Ihanaa, kun koirat osaavat ottaa rennosti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiistaina oli palikat kohdillaan! Se oli huippu lenkki. :) Joo, koirat osaa... :D

      Poista
  3. Oi oi mitä ihania venyttelyitä pilkullisilla :)

    Saa, tottahan toki! Tämä on just oikea paikka tuuletella omaa, lennokasta askelta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koirilla on nukkumisasennot joskus aika näyttäviä. :D

      No nyt tuuletin. :) Lennokkaita lenkkejä sinnekin!

      Poista
  4. Hahaa, tutunnäköiset nukkumisasennot. 😄

    VastaaPoista
  5. Se on kyllä niin totta että valvomiset johtaa armottomaan väsymykseen ja seuraava päivä menee ihan koomaillessa. Mutta hyvältä sun viikko kuullosti silti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei jaksa enää niin kuin nuorena. :) Nyt tuli kyllä ihmeellisen kova väsymys, vaikka unta kuitenkin n. 6-6,5 tuntia, vähemmälläkin on usein selvitty ihan hyvin.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…