Siirry pääsisältöön

Viikko 4: vauhtien ruuvausta

Tammikuun viimeinen viikko tarjosi leppoisia lämpötiloja ja liukkaita kelejä. Juoksua 46,21 km, mikä on tammikuun suurin viikkokilometrimäärä.

ma:
ti: PK 4,85 km
ke: VK 8,78 + verkat yht. 11,97 km
to: PK 8,78 km
pe: jumppa 40 min + venyttelyt
la: PK 16,86 km
su: PK 3,74 km

Tiistaina oli ohjelmassa suorastaan kaikkea. Käytin koirat pikaisella puolen tunnin lenkillä heti työpäivän jälkeen. Keskivauhti 6:43/km eli pennun kevyt ravivauhti.

Keskiviikon vauhtilenkki onnistui huonosta ennakkoasetelmasta huolimatta niin, että siitä jäi hyvä mieli ja sopiva väsymys jalkoihin. Hassua, miten koko lenkki voikin muuttua yllättäen ihan päälaelleen. Mutta joo, voittajana maaliin.


Torstaina palauttelulenkki, onneksi: minulla oli mukanani hidaste. Vanhempi koira Olli ei tykkää lenkkeillä silloin, kun sataa. No satoi, lisäksi tiet olivat loskaiset. Olli mökötti koko lenkin takaviistossa ja mököttäjän vauhti on mielenosoituksellisista syistä hitaampi kuin normaalivauhti. Ollin kanssa kiersimme 5,7 km, jonka jälkeen käytin Zaden 3 km. Zade ei ollut juoksuvyössä vaan valjaissa ja fleksissä, jolloin sillä oli hyvin tilaa pysähdellä ja mennä enemmän omaa vauhtia. Zade oli innoissaan, kun mentiin kävelyvauhtia reippaammin ja minä olin innoissani, kun sain alkulenkin flegmaatikkokaverin tilalle sähköjäniksen. Edellisen päivän lenkki oli melko kuormittava, joten palauttelulenkki olisi voinut olla lyhyempikin. Kahden koiran taktiikalla kilsoja tulee kuitenkin helposti.

Perjantaina vanhempien jumpassa loikkia, staattisia pitoja, vatsoja ja punnerruksia sekä vähän pitemmät venyttelyt. Helppoa ja tehokasta, ja kas, ainoa lihaskuntoharjoitus tällä viikolla.

Lauantain pitkän juoksin vähän kovempaa kuin tavallisesti. Minulla on nyt aika kova mielenkiinto omia rasitustasojani kohtaan, ja lähdinkin tällä lenkillä tunnustelemaan vauhtia, joka olisi palauttavaa rasitusta reippaampaa, mutta kuitenkin peruskestävyysalueella. Olin muuten poikkeuksellisesti juoksemassa pitkää yksin, kun koirat olivat elpymässä aamupäivän pitkästä metsälenkistä, joten rasituksen tarkkailua eivät ylimääräiset pysähtelyt häirinneet. Vajaa 17 km lenkki sujui mukavaa vauhtia (6:06 min/km), keskisyke 137 ja olo varsin mainio. Tämä olikin tammikuun pisin lenkki, eipä ole alkuvuosi ollut mitään kilometrien juhlaa.

Sunnuntai oli ohjelmaltaan melko runsas, mutta päivän päälle pieni iltahölkkä (3,74 km) Ollin kanssa. Pitkä tuntui jaloissa, mutta eipä ollut tarkoituskaan muuta kuin käydä haukkaamassa happea. Tuoksui jotenkin ihan keväältä.


Kommentit

  1. Onpas sinun pitkä lenkkisi sujunut vauhdikkaasti ja sykkeet pysyivät kuitenkin suhteellisen matalalla. Onnistuneita treenejä, hienoa. Ja todella kaunis ja elegantti kuva. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pitkällä oli tällä kertaa kulku kohdallaan, mutta eipä tässä mitään hurjaa rasitusta ole ollutkaan viime aikoina. Paljon kevyitä päiviä.

      Haha, kiitos kuvakehuista! :D Vähän filtteriä, niin nuortuu kymmenen vuotta ja pipon alta paljastunut lenkkitukka saa valoa.

      Poista
  2. Samaa totean kuin Marikakin: upean matalilla sykkeillä olet pitkän lenkin juossut. Ja silti sykkeet matalat. Itse saan pitkät lenkit juosta huomattavasti hitaammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tosiaan varmasti vaikuttaa nuo edeltävät kevyet viikot. Ja minullahan ei hirveän korkeat sykkeet olekaan, yli 170 on jo huikeaa menoa. Mutta ihan tuo lenkki meni niinkuin pitikin. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…