Treenit viikolla 5

Tällä viikolla tein hyvän vauhtikestävyysharjoituksen sekä ekan 20 km mittaisen pitkän lenkin tänä vuonna. Juoksua 50,6 km.

ma: PK 7,09 km
ti: PK 7,45 km
ke: VK 10 min + 10 min + 15 min + verkat yht. 11,88 km
to:
pe: PK 4,05 km
la: PK 20,12
su: jumppa 30 min

Maanantaina kevyt lenkki Ollin kanssa. Skarppasin vauhdissa eli pidin huolen siitä, että ei unohduttu turhan kevyeen hipsutteluun.

Tiistaina oli tarkoitus juosta kevyemmin, otin molemmat koirat mukaan. Nuorella neidillä oli kuitenkin intopöllöilypäivä ja ehkä siitä johtuen molemmat koirat olivat vauhdikkaassa vireessä. Ei siis himmailtu, vaan mentiin hyvää peruskestävyysvauhtia. Juostiin pennun matkaenkat, minkä vuoksi seuraavien päivien iltaulkoilut hoidettiin vapaanaa juoksuttamalla.


Keskiviikon vauhtikestävyyslenkille lähdin aikomuksena juosta 3 x 10 min parin minuutin hölkkäpalautuksilla. Tein 15 minuutin lämmittelyn, jonka lyhyyden vuoksi tein sen aikana muutamia lyhyitä kiihdytyksiä, joiden tarkoituksena oli valmistaa kovempaan juoksuun. Vetojen vauhdit suunnittelin niin, että ensimmäisestä alkaen tulisi pitää hyvää vauhtia, reipasta menoa eikä sinne päin.

Ensimmäinen meni hyvin keskivauhdilla 5:14 min/km, 1,91 km, keskisyke 155 (132-162). Palauttelussa syke laski nopeasti ja toiseen vetoon oli helppo lähteä. Toisella vedolla myös hyvän tuntuista juoksua. Keskivauhti 5:09, 1,95 km, keskisyke jo vähän nousussa eli 159 (142-165). Kolmannen vedon loppupuolelle sattui pitkä loiva ylämäki, enkä halunnut lopettaa siihen. Mäessä vauhti tippui ja rasitus kasvoi, halusin kuitenkin päättää viimeisen vedon mukavan tuntuiseen reippaaseen juoksuun. Juoksin kilometrin verran lisää, viimeinen veto siis vähän pitempi kuin kaksi ensimmäistä: 2,91 km. Keskivauhti 5:09, syke 163 (137-167).

Oli hyvä lenkki. Vauhti oli sopiva: palautusminuutit tuntuivat tarpeellisilta, mutta kuitenkin tasaista ja hyvää vauhtia oli mahdollista pitää hyvin yllä. Viimeisen vedon jälkeisessä palauttelujuoksussa tuntui kyllä pohkeissa, nastalenkkareiden sijaan olisi kiva saada välillä adidakset jalkaan. Lenkin kokonaispituus vajaa 12 km.


Perjantaina kevyt 4 km aamulenkki koirien kanssa. Suunniteltu iltajumppa vaihtui koirien ulkoilutukseen, enkä illemmalla enää jaksanut lähteä puntille.

Pitkän lenkin juoksin tälläkin viikolla lauantaina, koska sunnuntaina juhlittiin 9-vuotiasta esikoista. Yhdistin pitkään koirien iltaulkoilutukset. Zaden kanssa ensin 3 km ja sen jälkeen Ollin kanssa 8 km. Olli oli tosi innoissaan ja olisi varmasti juossut mielissään koko loppulenkin mukana, mutta minun oli pakko pitää vessatauko välillä, ja sen jälkeen lähdin viimeiselle lenkille yksin. Sää ei suosinut: tuiskutti lunta. Muutaman sentin lumikerros tiellä hidasti vauhtia, mutta olipa silti pirteää menoa. Pari kevyttä päivää ennen pitkää teki hyvää, eikä väsymystä tuntunut loppuvaiheessakaan. 20 km, aikaa kului 2:13:14.

Sunnuntaina lyhyt keski- ja ylävartalojumppa.

Kommentit

  1. Sinulla on täällä ollut erittäin onnistunut harjoitteluviikko. Olet onnistunut jumppailemaan toisin kuin minä. Aivan mahtavia maisemakuvia. Noissa maisemissa on varmasti mielettömän hienoa juosta. Vau.

    t.Kilsasamis =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Tälle viikolle tuli onnistuneita treenejä ja sehän kyllä nostaa intoa. Jospa saisin nyt tehtyä noita kovempia lenkkejä huolella. Jumppailut jää kyllä helposti (tylsää), mutta tänään ylitin henkiset esteet...

      Poista
  2. Maagiset kuvat! Voi kun se aurinko joskus näyttäytyisi täälläkin, enempi nyt ollut harmaata vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo! :) Viime viikolla täällä kyllä aurinko näyttäytyi muutaman kerran. Näissä kuvissa oltiin lasten kanssa kävelyllä ja tuossa lähilammella oli tosi upea usva, ei se kyllä puhelimella otetuista kuvista oikein näy.

      Harmaa on nyt saapunut tännekin, tuonne räntäsateeseen pitäisi vääntäytyä. Taitaa lumet saada kyytiä...

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat