Kevyempi viikko 7

Tällä viikolla vähän tiukempi työviikko ja runsaammat iltamenot tekivät juoksuviikosta kevyen. Ihan hyviä harjoituksia mahtui kuitenkin mukaan, onnistuneimpana lauantain vk-lenkki. Juoksua 43,59 km.

Tiistaille oli hieno suunnitelma. Päätin ensin tehdä lämmittelylenkin koirien kanssa, jonka jälkeen pojan treenien aikaan vk-lenkin yksin, tai hyvän pk:n ja loikkia. Toteutus ei mennyt ihan suunnitelman mukaan: koiralenkiltä (4,81 km) palatessani huomasin, että mies olikin jo lähtenyt viemään junnufutaajaa, onneksi olivat muistaneet muuttuneen treeniajan ajoissa. Ajelin kuplahallille vähän myöhemmin ja tein kuitenkin lenkille jatkoa sieltä käsin 7 km verran, mutta vauhtilenkkiä en lopulta edes yrittänyt. Reissupäivän johdosta iltapäivän syömiset olivat todella niukat, ja nälkä alkoi olla sen verran kova, että peruskestävyyslenkkikin teki tiukkaa. Enkä loikkiakaan jaksanut lenkin päälle tehdä. Lenkillä mietin, että olisi varmaan kulkenut paremmin, jos olisin ottanut energiageelin lähtiessäni, mutta eipä tullut mieleen. Geelit odottelevat hyllyllä kevään pitkiä lenkkejä, mutta kai niillä voisi syömättömän iltapäivän joskus yrittää pelastaa?

Keskiviikkona ja torstaina minulla oli illalla järjestötoimintaan liittyviä kokouksia, mikä aiheutti tietysti hieman järjestelyjä koirien ulkoilutuksissa ja lasten kuskauksissa. Keskiviikkona kävin oman lenkkini vasta illalla niin, että hoidin siinä samalla koirien iltapissatukset lyhyinä juoksulenkkeinä. Molempien kanssa 2,5 km, jonka päälle mäkivetoja 5 x 160 m. Puoli kymmenen aikaan oli sen verran rauhallista, että valitsin sellaisen mäen, jossa oli yksi tienylitys. Eipä haitannut, kun ei liikennettä ollut juuri ollenkaan. Palauttelu jäi olemattomaksi, kun olin niin lähellä kotia, mutta yritin päästä ajoissa nukkumaan.

Torstaille en lenkkiä saanut mahtumaan, joten huilipäivä.


Perjantaina lihaskuntotreeni. Vatsoja, selkää, maastavetoa, yhdenjalankyykkyjä ja punnerruksia. Lisäksi hypyt ja loikat. Hyvä harjoitus, ja jälleen perjantai-illan viettäjät olivat jossain muualla kuin tuolla punttiksella, joten rauhallista oli.

Lauantaina olimme kuopuksen päiväkodin ulkoilutapahtumassa, joka oli lenkkeilyn kannalta houkuttelevan 9 km etäisyydellä kaupungista. Lähdinkin tekemään vauhtikestävyysharjoitusta ulkoilujen jälkeen. Tarkoitus oli juosta 8-10 km puolimaratonin vauhdilla. Vk-osion pituus oli lopulta 9,3 km, kesto 50 min. Vauhdin kanssa oli hankaluuksia: tavoittelin noin 5:15 vauhtia, mutta keskivauhdiksi jäi kuitenkin 5:22 min/km. Toki Porrassalmen museotie on hieman mäkinen, ja lumiset tiet jonkin verran hidastavat etenemistä, joten ihan ok kuitenkin. Rasituksen puolesta olin mielestäni oikeilla jäljillä. Parissa ylämäessä tuntui, että nyt katkeaa jaksaminen, mutta toivuin niistä kuitenkin samalle vauhtitasolle. Sykettä en tällä lenkillä mitannut. Kokonaispituus lenkillä 11,73 km, 1:05:26.

Samoin kuin viime viikolla, tein tälläkin viikolla lihaskunto/loikkatreenin ja vk-treenin peräkkäisinä päivänä. Tämä ei ollut suunniteltu juttu, olihan tarkoitukseni tehdä vk jo tiistaina, mutta eipä ollut tiistaina kulku päällä. Olinkin sunnuntaina melko jumissa, erityisesti takareidet. Säästelin lenkkiä iltaan, päivällä vetristelin kevyellä liikuskelulla ja koirien kävelyttämisillä. Lenkkiseuraa ei illalla ollut tarjolla ollenkaan. Meillä oli iltapäivällä vieraita, joilla oli koira mukana: meidän koirien ihana kaveri, lagotto Minni. Koirat vetivät pihassa rallia niin, että dalmattien loppuilta kului sohvalla pötkötellen, eli tehokas kaveritapaaminen oli heillä. Piristävä seura olisi ollut tarpeen, nippa nappa puolitoistatuntisen jaksoin lumipöperössä taivaltaa. Ajatukset olivat kevyet ystävien tapaamisen jälkeen, mutta askelta painoi  hyvä päivällinen ja ehkä nuo edellisten päivien treenitkin. 13,11 km, 1:28:46, keskisyke 132.

ma:
ti: PK 4,81 km + 7,1 km
ke: PK 6,85 km sis. 5 x 160 m mäkivedot
to:
pe: kuntosali, hypyt ja loikat 45 min
la: VK 9,3 + verkat yht. 11,73 km
su: PK 13,11 km

Kommentit

  1. Mun silmissä sun viikko näyttää oikein tehokkaalle!

    Mulla oli viimeksi 15 kilsan pitkiksellä geeli mukana. Vaikka en yleensä noin lyhyelle lenkille ota geeliä, niin nyt olin syönyt hiukan huonosti ja tiesinkin lumisen maaston rasittavan tavallista enemmän. Tosin geelistä huolimatta loppulenkillä meno oli aika tahmeaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei huono viikko, ihan totta, mutta koirien takia tulee tavallisesti ainakin yksi lenkki enemmän. Lisäksi pitkä lenkki oli tällä viikolla melko lyhyt.

      Pitäisi muistaa nuo geelit! Parempi olisi tietysti muistaa syödä ajoissa, mutta eipä ole ensimmäinen kerta, kun nälkä vie voimat...

      Tsemppiä treeneihin! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat