Siirry pääsisältöön

Treenit viikolla 53

Vuoden viimeisellä viikolla tein neljä erilaista juoksulenkkiä ja pari muuta treeniä.

ma: PK 3,51 km (polkulenkki)
ti: jumppa 30 min
ke: PK 16,72 km
to:
pe: PK 7,65 km
la: hyppyjä ja loikkia
su: VK 10,2 km

Maanantaina Mikkelissä ei ollut vielä lunta. Hyödynsin välipäivien hiljaisutta töissä sekä joustoa työajassa ja kävin koirien kanssa puolen tunnin polkulenkillä päivän viimeisillä valoisilla hetkillä. Keskivauhti 8:38/km, lähes koko reitti oli hyvin juostavaa polkua, mutta parinsadan metrin maasto-osuus siihen sisältyi.

Keskiviikon pitkä olikin vuoden viimeinen lenkki. Muistelin juostessani, että 2000 kilometrin ylitykseen olisi suurinpiirtein 16 km matkaa. Päätin, että jos tasaluku ylittyy, en käy uudenvuodenaattona lenkillä ollenkaan. Aluksi juostiin koirien kanssa lähilenkkipolulle, jossa päästin Zaden irti. Juoksimme vitosen lenkin kevyesti, jonka päälle tein loppulenkin yksin. Joulun ruokatankkaus oli sujunut erinomaisesti ja kulku oli hyvää koko matkan. Vauhti 6:50, alun purtsikkaosuus oli selvästi hitaampi kuin loppupuolen tasainen lisälenkki.

Ajelimme torstaina viettämään vuodenvaihdetta Nälkämaan sinisille vaaroille. Perjantaina pääsimmekin miehen kanssa yhdessä juoksemaan, taas. Oli ainakin neljäs yhteinen lenkki vuoden sisään. Olli oli mukana ja se tutkaili innokkaasti vieraita hajuja. Hyvä perus-pk, 7,7 km ja keskivauhti 6:10/km.


Lauantaina pakkanen kiristyi kahteenkymmeneen. Kesäkoirat pysyttelivät lyhyitä ulkoiluja lukuunottamatta sisällä, samoin me muut. Kävimme lasten kanssa liikuntahallilla pelaamassa sulkapalloa ja sählyä, mikä toimi hyvänä lämmittelynä hyppy- ja loikkaharjoitukselle, josta kirjoitan jossain vaiheessa lisää.

Sunnuntaina onneksi lauhtui. Lapset pääsivät pulkkamäkeen, pappa hiihtämään ja koirat kunnolla ulkoilemaan. Käytin hyväkseni automatkoja ja sain kyydin rauhalliselle vanhalle Hyrynsalmentielle. Joskus on mukava juosta pisteestä A pisteeseen B sen sijaan, että juoksisi pisteestä A pisteeseen A... Tein hieman kiihtyvävauhtisen reippaan lenkin, jonka keskivauhti oli 5:30. Alun 1-2 km vauhti oli noin 6 min/km, loppuvaiheessa 5:10-5:20. Juoksen usein tuota tietä, jossa on mukavasti loivia mäkiä ja mutkia, mutta hyvin vähän liikennettä. Vauhti tuntui sopivalta. Tavoittelin rasitusta, joka olisi vähän puolimaratonin vauhtia helpompaa. Kiihtyvävauhtiset vk:t ovat kovemmista lenkeistä mieluisimpia, ja tämä olikin viikon paras lenkki.


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…