Siirry pääsisältöön

Ihana, ihana VK

Yritän tavallisesti sijoittaa vauhtikestävyyslenkin viikon puoliväliin, jotta olisin viikonlopun pitkälle palautunut riittävästi, ja jotta edellisen viikonlopun pitkä ei olisi enää painamassa jaloissa. Perhe-elämä asettaa tietysti omat rajoituksensa vk-päivälle: joskus ehtii ja joskus ei. Tänään oli illan kiemurat soviteltu siihen malliin, että minulle jäi hyvin aikaa tehdä kunnon lenkki.

Mutta mutta, vointi ei ollut startissa paras mahdollinen. Iltapäivän mielenkiintoiset työasiat jatkuivat vielä kotona, joten unohdin syödä ajoissa. Nappasin välipalaa noin tuntia ennen lenkkiä, vaikka olisi ollut jo kunnon nälkä. Lenkille lähtiessä arvelin, että ei onnistu, ei kulje, eikä huvita.

Tässä vaiheessa Nuijamiehen oraakkeli ennusti huonoa lenkkiä.

Lähdin liikkeelle maltilla. Parin kilsan lämmittelyssä juoksu ei tuntunut mitenkään hyvältä. Päätin tehdä vauhtikestävyyden kokonaan noin maratonin rasitustasolla, jos ei olo paranisi. Maratonvauhtini on jossain aerobisen kynnyksen tuntumassa, vauhtikestävyyden ala-alueella. Seitsemään kilometriin saakka (josta vajaa 5 km lämmittelyn jälkeistä treeniä) olikin melko tahmeaa menoa 5:30-5:45-vauhdilla, mutta olo ei mennyt onneksi huonompaan suuntaan. Syke 150 ja vähän päälle.

Seitsemän kilometrin kohdalla oli pitkä loiva alamäki, jossa vauhti pääsi kasvamaan, vaikka rasituksen puolesta mäessä ehti mukavasti palautua. Jostain syystä tuon mäen jälkeen alkoikin kulkea todella hyvin. Alkumatkan vaikeudet eivät tuntuneet enää ollenkaan, vaan sain vauhdin mukavasti 5-5:15 välille. Syke nousi vauhdin myötä myös ollen vauhtikestävyyspätkän loppuosan noin 160 ja enemmän, korkeimpana havaintona 170. Neljän kilometrin "paremman vk:n" jälkeen aloitin loppuverryttelyn.

Vauhtikestävyysosion ensimmäinen 5 km kulki siis noin maratonin rasituksella ja seuraava 4 km suunnilleen puolimaratonin vauhtia tai vähän kovempaa. Vauhtikestävyyden keskivauhti 5:21, keskisyke 157. Koko lenkin pituus verryttelyineen 12 km.

VK:n vauhtialue vaikuttaa (=enhän tiedä tarkasti) olevan melko kapea. Tässä harjoituksessa juoksin alkaen maratonvauhdista puolikkaan, lopussa jopa kympin kisavauhtiin, ja tämä kaikki vauhtialueella 5:45-5:00 min/km. Kapealla vauhtialueella juoksentelu on jonkin verran turhauttavaa: juoksen rennon reippaasti, sitten "kiihdytän" eli juoksen himppasen kovempaa, ja olenkin jo saman tien lähellä maksimivauhteja. Vk-alueen kasvattaminen vaatisi luullakseni harjoittelua juuri anaerobisella kynnyksellä eli niitä kaikista karmeimpia vetotreenejä. Niissähän voi, herrajumala, hengästyä! Se vaatii sitten astetta paremman päivän.



Kommentit

  1. Hienosti vedetty! Mulla oli eilen ennen hallitreeniä vähän samoja fiiliksiä, odotin että ei ehkä kulje ja meinasi väsyttääkin. Treeni meni lopulta kuitenkin odotuksia paremmin ja jäi hyvä fiilis :) VK-treeni usein palkitsee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Vk:t on välillä arvoituksellisia. :D Tänään tuotti paljon iloa se oivallus, että vähän malttia alkuun, niin saattaakin kääntyä onnistumiseksi, vaikka ensin näyttäisi ihan surkealta.

      Poista
  2. Olet juossut hienosti! - Nauti! =) ..juoksit siis kiihtyvästi tuon VK-lenkin. Täytyypä kokeilla. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Joo, kiihtyvävauhtiset vk:t on ehdottomasti omia suosikkeja. Kevyesti, vähän huomaamatta kiihdytellen on helpompi mennä lopulta kovaa. Vedoissa olen monesti vaikeuksissa, luultavasti vauhdin sovittamisessa on ongelmia, jos en ihan keskity siihen, että ekat pitää himmailla. Joskus taas on liian vähän aikaa tehdä kunnon lämmittely ja se vaikuttaa mulla ihan suoraan vauhtilenkkien onnistumiseen.

      Poista
  3. Hyvä treeni! PS. Niiiiin ihania noi hauvat. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Treeni kääntyi yllättäen ihan hyväksi. :D Vk:t on mulle jotenkin hankalia, usein ne menee vähän sinne päin... Tästä jäi kyllä hyvä mieli.

      No hauvathan on ihanimpia! :) Vakkarikaverit ulkoiluun.

      Poista
  4. Onpa kiva lukea tämän tyyppisiä postauksia. Saa hyviä vinkkejä omiin juoksulenkkeihin.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä jos saa! :) Tämä lenkki lähti huonoissa tunnelmissa liikkeelle, mutta ilmeisesti tuo riittävän kevyt alku mahdollisti kuitenkin hyvän lopun.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…