Ihana, ihana VK

Yritän tavallisesti sijoittaa vauhtikestävyyslenkin viikon puoliväliin, jotta olisin viikonlopun pitkälle palautunut riittävästi, ja jotta edellisen viikonlopun pitkä ei olisi enää painamassa jaloissa. Perhe-elämä asettaa tietysti omat rajoituksensa vk-päivälle: joskus ehtii ja joskus ei. Tänään oli illan kiemurat soviteltu siihen malliin, että minulle jäi hyvin aikaa tehdä kunnon lenkki.

Mutta mutta, vointi ei ollut startissa paras mahdollinen. Iltapäivän mielenkiintoiset työasiat jatkuivat vielä kotona, joten unohdin syödä ajoissa. Nappasin välipalaa noin tuntia ennen lenkkiä, vaikka olisi ollut jo kunnon nälkä. Lenkille lähtiessä arvelin, että ei onnistu, ei kulje, eikä huvita.

Tässä vaiheessa Nuijamiehen oraakkeli ennusti huonoa lenkkiä.

Lähdin liikkeelle maltilla. Parin kilsan lämmittelyssä juoksu ei tuntunut mitenkään hyvältä. Päätin tehdä vauhtikestävyyden kokonaan noin maratonin rasitustasolla, jos ei olo paranisi. Maratonvauhtini on jossain aerobisen kynnyksen tuntumassa, vauhtikestävyyden ala-alueella. Seitsemään kilometriin saakka (josta vajaa 5 km lämmittelyn jälkeistä treeniä) olikin melko tahmeaa menoa 5:30-5:45-vauhdilla, mutta olo ei mennyt onneksi huonompaan suuntaan. Syke 150 ja vähän päälle.

Seitsemän kilometrin kohdalla oli pitkä loiva alamäki, jossa vauhti pääsi kasvamaan, vaikka rasituksen puolesta mäessä ehti mukavasti palautua. Jostain syystä tuon mäen jälkeen alkoikin kulkea todella hyvin. Alkumatkan vaikeudet eivät tuntuneet enää ollenkaan, vaan sain vauhdin mukavasti 5-5:15 välille. Syke nousi vauhdin myötä myös ollen vauhtikestävyyspätkän loppuosan noin 160 ja enemmän, korkeimpana havaintona 170. Neljän kilometrin "paremman vk:n" jälkeen aloitin loppuverryttelyn.

Vauhtikestävyysosion ensimmäinen 5 km kulki siis noin maratonin rasituksella ja seuraava 4 km suunnilleen puolimaratonin vauhtia tai vähän kovempaa. Vauhtikestävyyden keskivauhti 5:21, keskisyke 157. Koko lenkin pituus verryttelyineen 12 km.

VK:n vauhtialue vaikuttaa (=enhän tiedä tarkasti) olevan melko kapea. Tässä harjoituksessa juoksin alkaen maratonvauhdista puolikkaan, lopussa jopa kympin kisavauhtiin, ja tämä kaikki vauhtialueella 5:45-5:00 min/km. Kapealla vauhtialueella juoksentelu on jonkin verran turhauttavaa: juoksen rennon reippaasti, sitten "kiihdytän" eli juoksen himppasen kovempaa, ja olenkin jo saman tien lähellä maksimivauhteja. Vk-alueen kasvattaminen vaatisi luullakseni harjoittelua juuri anaerobisella kynnyksellä eli niitä kaikista karmeimpia vetotreenejä. Niissähän voi, herrajumala, hengästyä! Se vaatii sitten astetta paremman päivän.



Kommentit

  1. Hienosti vedetty! Mulla oli eilen ennen hallitreeniä vähän samoja fiiliksiä, odotin että ei ehkä kulje ja meinasi väsyttääkin. Treeni meni lopulta kuitenkin odotuksia paremmin ja jäi hyvä fiilis :) VK-treeni usein palkitsee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Vk:t on välillä arvoituksellisia. :D Tänään tuotti paljon iloa se oivallus, että vähän malttia alkuun, niin saattaakin kääntyä onnistumiseksi, vaikka ensin näyttäisi ihan surkealta.

      Poista
  2. Olet juossut hienosti! - Nauti! =) ..juoksit siis kiihtyvästi tuon VK-lenkin. Täytyypä kokeilla. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Joo, kiihtyvävauhtiset vk:t on ehdottomasti omia suosikkeja. Kevyesti, vähän huomaamatta kiihdytellen on helpompi mennä lopulta kovaa. Vedoissa olen monesti vaikeuksissa, luultavasti vauhdin sovittamisessa on ongelmia, jos en ihan keskity siihen, että ekat pitää himmailla. Joskus taas on liian vähän aikaa tehdä kunnon lämmittely ja se vaikuttaa mulla ihan suoraan vauhtilenkkien onnistumiseen.

      Poista
  3. Hyvä treeni! PS. Niiiiin ihania noi hauvat. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Treeni kääntyi yllättäen ihan hyväksi. :D Vk:t on mulle jotenkin hankalia, usein ne menee vähän sinne päin... Tästä jäi kyllä hyvä mieli.

      No hauvathan on ihanimpia! :) Vakkarikaverit ulkoiluun.

      Poista
  4. Onpa kiva lukea tämän tyyppisiä postauksia. Saa hyviä vinkkejä omiin juoksulenkkeihin.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä jos saa! :) Tämä lenkki lähti huonoissa tunnelmissa liikkeelle, mutta ilmeisesti tuo riittävän kevyt alku mahdollisti kuitenkin hyvän lopun.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat