Siirry pääsisältöön

Voittajan jälkeen väsyttää: viikko 49

Viime viikolla mentiin treenien osalta tavallista enemmän muu elämä edellä. Juoksulenkkien määrä oli vain neljä (yht. 30 km), mutta silti olen tänään maanantaina viettänyt lepopäivää, toipunut sähäkästä viikonlopusta ja lepuuttanut väsyneitä lihaksia. Oli siis Voittaja 2015 -koiranäyttelyviikonloppu.


Tiistaina kympin lenkki, jonka loppupuolella kolme kilsan vetoa kahden minuutin palautuksilla. Puolen tunnin kevyet alkukilometrit valmistivat vetoihin hyvin. Vauhdit 5:01/km, 4:44/km, 5:02/km. Keskimmäiselle sattui alamäkivoittoinen pätkä, siksi muita selvästi kovempi vauhti. Kivalta tuntui, useampi veto olisi alkanut painamaan, mutta pitemmälle lenkille ei ollut aikaa.

Torstaina kevyt koiranulkoilutushölkkä työpäivän jälkeen.

Perjantai-iltana kävin kuntosalilla. Olen melko paljon tykästynyt loikkiin ja hyppyihin, ja erityisesti siihen, miten rauhallista tuolla punttiksella on esimerkiksi perjantai-iltaisin. :) Tilaa siis oli hyvin ja tein osan loikista tatamin puolella ilman painoja.

Lauantaina ulkoilutin omat koirat pitemmällä metsälenkillä ja lähdin illaksi Vantaalle. Meitä oli neljä naista valmistautumassa sunnuntain näyttelyyn, kaikille riitti ulkoilutettavia. Minä kävin 10 km iltalenkin Jalon ja Miinan kanssa. Satoi kevyesti ja tuuli oli omituisen lämmin. Sunnuntaiaamun varhaislenkki samojen tyyppien kanssa starttasi jo viiden jälkeen. Vauhti oli kevyempi kuin illalla, kenelläpä nyt suuremmin olisi menohaluja tuohon aikaan aamulla.

Dallukehät alkoivat jo yhdeksältä, samaan aikaan toisessa kerroksessa alkoi dobermannien arvostelu. Päivä oli hauska ja koiria oli messarin perinteiseen tyyliin paljon. Viikonlopulle kertyi runsaan ulkoilutuksen vuoksi kiitettävästi kävelytunteja, onneksi jalkapohjat eivät siitä ärtyneet.

ma:
ti: VK, vetoja 3 x 1 km yht. 10,01 km
ke:
to: PK 5,38 km
pe: kuntosali 50 min
la: PK 10,12 km
su: PK 5,37 km


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…