Siirry pääsisältöön

Retkikartta.fi

Tykkään tutkia ulkoilumaastoja kartalta. Tutuissakin metsissä käytän usein karttaa, tarkistan suuntaa ja suunnittelen reittejä. Pelkän peruskartan kanssa (siis paperikartan) en osaa kunnolla liikkua, ilmakuvan kanssa jo paremmin. Pelastuskoiran ohjaajan pitäisi olla maastokelpoinen, ja osa sitä on ilman muuta kartanlukutaito. Koiraharrastus onkin yksi hyvä syy yrittää oppia näkemään oma sijainti kartalla ilman gps:n osoittamaa pistettä. Korkeuskäyrien hahmottaminen on joskus hankalaa, vaikka voisi luulla, että juuri maastonmuodoista olisi helppo havaita yhteys kartan ja todellisuuden kanssa.

Tällä viikolla löysin Metsähallituksen Retkikartta.fi-sivuston, josta paljastuikin todellinen helmi: vinovalovarjostuskuvat.


Karttatasoksi on siis mahdollista avata laserkeilausperusteisesta maastomallista muodostettu vinovalovarjostuskuva. Sitä voi käyttää yhtä aikaa peruskartan kanssa, kuten näissä kuvissa, joita olen tähän laittanut. Vinovalovarjostuskuva tuo kolmiulotteisuuden tuntua kuvaan, joten eipä ole enää sitä ongelmaa, etteivät korkeuskäyrät hahmottuisi. Tasojen läpinäkyvyyttä on mahdollista säätää sopivaksi.

Vinovalovarjostuskuva yksinään näyttää tältä:

Peruskartta samalta alueelta näyttää tältä:

Ja yhdistelmä näyttää tältä:

Onpa hauska käydä katsomassa vakiolenkkejä ja treenialueita, kun maastonmuodot hahmottuvat ihan eri tavalla.

Käykääpä kurkkaamassa, miltä omat lenkkimaastot näyttää:
https://www.retkikartta.fi/

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…