Siirry pääsisältöön

2XU Thermal Compression

Joulupukki toi kuntoilijalle mieluisan paketin. Olen ollut kesällä ostamiini kompressiotrikoisiin tosi tyytyväinen, ja nyt sain vastaavista trikoista talvimallin. Pyykkikone laitettiin pyörimään heti aattoiltana, jotta voisin jouluaamuna käydä uusia vaatteita testaamassa. Mutta mitä juoksija tekee kompressiopaidalla? En tiedä, mutta nyt on sellainenkin.

Thermal Compression -trikoot ovat 2XU:n malli viileämpiin olosuhteisiin. Näin leutoina talvipäivinä, kun mittari on nollan tienoilla, lämmittävät thermal-trikoot juuri sopivasti. Mitkään pakkaspöksyt nämä eivät ole, muutamassa asteessa varmasti tarkenee, mutta viimeistään kymmenessä pakkasasteessa täytyy pukea lisäksi jotain päälle. Trikoot ovat sopivasti napakat (niin on muuten paitakin, mikä tuntuu erikoiselta) ja kangas on vahvaa. Sisäpinta on kevyesti harjattu. Juostessa tuntuma on miellyttävä, ja nämä toimivat varmaan palauttelutarkoituksessakin hyvin.


166-senttisellä ja 58-kiloisella mallillamme trikoissa koko ST ja paidassa koko S. Hyvin mahtuu. Testilenkki oli vasta päättynen flunssan vuoksi hyvin kevyt 12 km, josta koiraseurassa ensimmäinen 5 km. Sää oli sateinen ja tuulinen, mutta juokseminen oli ihanaa. Juoksijan vapautta tuntee usein hyvin voimakkaasti juuri silloin, kun voisi tehdä "jotain muuta": esimerkiksi jouluaamuisessa vesisateessa. Oli rauhallista, harmaasta maisemasta oli mukava katsella sisältä loistavia kuusenvaloja ja heräileviä ihmisiä. Fiilis olisi varmaan saavutettu ilman trikoitakin, mutta hyvä niissä oli juosta.


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…