Siirry pääsisältöön

Viikolla 46 nähtiin lunta

Lyhyillä lenkeillä mentiin tämäkin viikko. Punttikselle en ehtinyt ollenkaan, sitä paikkasi torstain lyhyt, mutta tehokas kotijumppa.

ma:
ti: PK 6,62 km
ke: VK 6,32 km (sis. verkat n. 1,5 km)
to: jumppa 30 min
pe: PK 4,18 km
la: PK 11,45 km
su: PK 4,04 km, loikkia ja spurtteja

Tiistain peruslenkki jäi melko lyhyeksi muun perheen harrastusten vuoksi. Tiistai on kaikista kiireisin ilta meillä, täytyy varmaan yrittää myöhemmin pitää se lepopäivänä.

Keskiviikkona otin pitkästä aikaa koiran mukaan vk-lenkille, Ollihan ei ole mikään vauhtimenijä. Lähdin tällä kertaa tekemään vauhtilenkkiä pururadalle, ja tiesin, että mäkinen reitti kelpaa myös vauhtinirsolle pilkulle. Juoksimme lämmitellen purtsille noin kilometrin verran, siellä reippaan vitosen ja jäähdytellen kotiin. Aika usein sopivaa mielentilaa mäkisen reitin vk-lenkille ei meinaa löytyä, mutta nyt koiran mukana olo piristi, ja oli oikein kiva lenkki.

Perjantaina oli tiedossa pitkä ajomatka mummolaan, joten kävimme Ollin kanssa lyhyellä aamuhölkällä, joka jäi ainoaksi kunnon lenkiksi sinä päivänä. Kainussa oli vastassa lumiset maisemat. Zade oli aika innoissaan nähdessään lunta ensimmäistä kertaa. Lauantaiaamuna kävimme mökkitiellä kävelyllä. Lähellä oli hirviä, Olli otti voimakkaasti ilmavainua taimikon takaa ja molemmat nuuskuttivat tuoreita emän ja vasan jälkiä tiellä. Saa nähdä, minkä verran Zade perii riistaviettisyyttä emältään, jolla sitä jonkin verran on.


Lauantain lenkki tehtiin pitkästä aikaa yhdessä miehen kanssa. Isäni lähti tekemään leimikkoa palstalle, josta meidän oli hyvä lähteä juoksemaan metsäteitä pitkin, tilaisuus tietysti hyödynnettiin. Uskollinen varjo Olli oli tietysti myös mukana. Vajaa 12 km lenkki juostiin. Saatiin taas todeta korpilenkkeilyn ja kaupunkilenkkeilyn ero: ainoina vastaantulijoina kohdattiin noin 12 siperianhuskyn valjakko, joka ohitti meidät kolmesti. Upeita koiria, ja mielettömän hienosti lauma on ohjastajan hallinnassa. Ainoat haukut suoritti Olli, joka kyllä nopeasti ymmärsi, että lenkillähän tässä kaikki ollaan, joten eiköhän mennä ohi vaan.


Sunnuntaina pitkän kotimatkan jälkeen vain pieni iltahölkkä. Koira käänsi sohvalla kylkeä, kun kyselin lenkille, joten lähdin yksin. Väsytti, mutta menin silti. Hyödynsin "vapauden" ja tein loikkia ja lyhyitä kiihdytyksiä. Ja olipa joku muukin illanvirkku hölkällä, mistä tuli hyvä mieli.

Keveydestään huolimatta jotenkin raskas viikko. Juoksua vain 32,6 km, unta liian vähän ja vesisadetta aivan liikaa.

Kommentit

  1. Onpa mahtavaa nähdä kuvia, joissa on lunta! Ja latu! Kivasti piristää tässä vesisateen keskellä.

    VastaaPoista
  2. Ladulta tosiaan näyttää, mutta siinä menee vain renkaan jälkiä auraamattomalla metsäautotiellä. Ei me sentään ladulla uskalleta lenkkeillä. ;)

    Kyllä olisi kiva, jos saataisiin lunta tänne kotimaisemiinkin.

    VastaaPoista
  3. Joskus treeniviikko saattaa tuntua paljon raskaammalta miltä se näyttää. Kilometrit ei aina kerro kaikkea. Ja vitsit, lunta!!! Tekis hyvää täällä etelässäkin, tulis vähän valoisampaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, ainakin olisi tehnyt hyvää nukkua enemmän. Ja nyt taitaa tulla kävelyä pennun myötä vähän enemmän kuin tavallisesti. En useinkaan muista huomioida sitä, vaikka paljon mennään maastossakin. Mutta kevyeltä viikolta näytti ja raskaalta tuntui, harmi. :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…