Siirry pääsisältöön

Monipuolinen viikko 48

Monipuolisuus tarkoittaa minun kohdallani sitä, että tein erilaisia lenkkejä ja myös jotain muuta kuin juoksua. Tälle viikolle sattui monta hyvää treeniä, myös viikon rytmitys oli hyvä. Tiistai ja torstai olivat ainakin melkein lepopäiviä. Juoksua 42,5 km.

ma: PK 8,46 km
ti:
ke: aamu: PK 4,24 km, ilta: VK 7,91 km (sis.verkat)
to: kahvakuula 20 min
pe: aamu: PK 4,32 km, ilta: HIIT 4 x 5 min
la: PK 13,18 km
su: kuntosali 40 min, PK 4,48 km

Maanantaina iltalenkki Ollin kanssa. Keskivauhti oli hidas (6:50/km), osittain se johtui pysähdyksistä ja osittain siitä, että Olli ei ollut juoksutuulella, vaan jättäytyi takaviistoon. Näin käy usein, jos sataa tai jos tiet ovat sateen jälkeen märkiä. Vaunukoiran eleganssiin ei ilmeisesti sovi kuraiset tassut.

Keskiviikkona ja perjantaina lyhyet aamuhölkät, nämäkin Ollin kanssa. Molempina aamuina Zade kävi kävelyllä erikseen. Keskiviikkoillan harjoituksesta kirjoitin aiemmin.

Torstain kahvakuulailun jouduin jättämään kesken, mutta pikkutreeni kuitenkin. Perjantain HIIT-harjoituksestakin kirjoitin postauksen, se olikin ensimmäinen HIIT-treenini koskaan. Rankkaa oli ja pitkään tuntui.

Lauantain pitemmälle lenkille lähdin liian nälkäisenä, eikä olo tietenkään parantunut juostessa. Keskivauhti oli maltillinen 6:21/km. Ajallinen kesto 1:23 jäi suunnitellusta puolestatoista tunnista, mutta en jaksanut venyttää, kun olo ei ollut hyvä.

Sunnuntaina ei kuntosalilla ollut ruuhkaa, joten uskaltauduin kokeilemaan mm. maksimivoimaa. Lämmittelyksi tein kestovoimatyyppisesti selkää, vatsoja ja yhden jalan kyykkyjä. Tämän jälkeen kyykkyhyppyjä, johon innosti perjantaisen HIIT-treenin kyykystä ylös -hypyt. Tein liikkeen tangon kanssa pienellä lisäpainolla. Pyrin tekemään toistot (10 kpl) nopeina ja napakoina. Näitä täytyy ehdottomasti tehdä lisää! Maksimivoimakokeilut tein yhden jalan jalkaprässillä (vaikea jalkojen voimatasojen epäsuhdan vuoksi) sekä maastavedolla (epävarmuutta suoritustekniikassa, mutta painoja vähentämällä sain tehtyä hyvät kolmen toiston sarjat). Erikoinen "mitähän kehittelis" -treeni, mutta ihan onnistunut. Ylävartalo sai jäädä rauhaan muutamia punnerruksia lukuunottamatta, koska HIIT tuntui edelleen.

Sunnuntai-iltana palauttava puolen tunnin lenkki Ollin kanssa.

Lumettomassa talvessa on koiraharrastajan kannalta etujakin: viime viikonloppuna heitin jo henkisesti hyvästejä hakutreeneille tältä vuodelta, mutta niinpä vaan päästiinkin taas hakuilemaan. Menimme tyhjillään olevan koulukodin pihapiiriin, jossa vaihtoehtona oli metsätreeni tai harjoitus pihapiirissä. Kaikki koirat treenattiin piha-alueella. On mukavaa vaihtelua, kun etsittävällä alueella on rakennuksia, jotka vaikuttavat ilmavirtoihin. Ollille laitettiin kolme maalimiestä. Tein harmittavan virheen ja olin jyrä-ohjaaja: kutsuin Ollin pois, kun se oli jäljestämässä maalimiehelle. Oletin Ollin seurailevan vanhoja hajuja (treenasimme viimeisenä) ja kutsuin sen luokse, jotta noudattaisimme etsintäsuunnitelmaani. Olen tehnyt tämän saman mokan aiemminkin, ja se on ihan typerä. Pelastushaussa (ja jäljessä) täytyy antaa koiralle tilaa työskennellä ja ohjata vain silloin, kun se on tarpeellista. Varmaan nyt osaan, kun kirjoitan sen tähän muistiin. Koira oli kyllä pätevä ja löysi maalimiehet hienosti.

Ei niin rentoa paikkamakuuta: kiire olis jo hommiin.
Hakunenä
Zade on hakuharjoituksissaan siinä vaiheessa, että se opettelee luottamaan siihen, että vieraan ihmisen luokse kannattaa aina mennä. Tehtiin näkölähtö: maalimies näytti namipurkkia (broilerinsydämiä) ja lähti juoksemaan piiloon muutaman metrin päähän. Sijoitin maalimiehen kahden rakennuksen väliin, mutta ilmeisesi se jännitti Zadea, joka kävi useasti melkein maalimiehen luona, mutta rohkeus riitti vasta, kun saatoin sen loppuun asti. Seuraava harjoitus meni paremmin. Otettiin tutumpi tilanne eli maalimies meni pikku metsikköön, näkölähdöllä tämäkin. Hyvin onnistui, Zade kiirehti kerralla palkan syöntiin. Zade tarvitsee paljon enemmän tukea kuin Jalo, joka oli tämän ikäisenä valtavan reipas, eikä arastellut mitään. Olisi osattava suunnitella harjoitukset niin, että ne eivät olisi Zadelle liian vaikeita, mutta kuitenkin sellaisia, että se voisi edistyä ja saada varmuutta.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…