Siirry pääsisältöön

Marraskuun ekan viikon treenit

Tällä viikolla palasin vähän paremmin suunnitellun harjoittelun pariin. Lokakuussa kaikki lenkit olivat lyhyitä ja kevyitä, mutta lihaskuntoharjoittelua tein säännöllisesti, kuten suunnittelin. Koiranpennun tulo aiheutti ylimääräistä touhua kotona, joten juoksuharjoittelun vähentäminen tuli todellakin hyvää saumaan, vaikka sen syynä alunperin olikin lepo ennen uuden harjoituskauden alkua.


Tällä viikolla mukavasti sekä juoksua (35,13 km)  että lihaskuntoa (1 h 40 min). Juoksu lähes pelkästään kevyttä peruskestävyysharjoittelua.

ma: aamu: PK 3,89 km, ilta jumppa: 30 min
ti: lämmittely PK 3,46 km + kuntosali 40 min (perusvoima)
ke: VK 3,12 km + verkat yht. 5,52 km
to: PK 9,08 km
pe:
la:
su: jumppa 30 min, PK 13,18 km

Alkuviikon lenkit ovat hassun lyhyitä, mutta kuulkaa selityksiä löytyy.

Maanantain vajaan neljän kilsan pyrähdys oli lyhyt aamulenkki Ollin kanssa. Olemme lyhentäneet vanhemman koiran aamulenkkejä puoleen tuntiin, jolloin aamuherätyksiä ei ole tarvinnut juurikaan aikaistaa. Tällä viikolla olen käyttänyt koiria välillä myös yhteisellä aamukävelyllä. 13-viikkoisena Zade jaksaa puolen tunnin kevyen kävelyn aivan mainiosti mukana, ja koirien käyttäminen yhtä aikaa säästää tietysti aikaa. Olli kestää tällaiset muutokset hyvin, se on aina sopeutunut ongelmitta kevyempien lenkityksien jaksoihin.

Tiistain lyhyt lenkki toimi lämmittelynä punttitreenille. Pojan judoharjoitukset kestävät puolitoista tuntia, joten verkkailuaikaa oli hyvin. Olin totaalisen nuutunut työpäivän automatkoista ja palaverissa istumisesta, joten halusin aluksi vähän juoksemaan, vaikka olin logistisista syistä kuntosalia tuolle illalle suunnitellut. Varsinainen treeni meni hyvin. Perusvoimatreenissä toistojen määrä on vain noin kymmenen, joten painoja saa ladata rohkeasti, jotta ei jäisi ns. kesken. Yritän laittaa painoja sen verran, että luulen jaksavani 3 x 10 toistoa. Jos jää vaikka kahdeksaan toistoon, niin ei haittaa mitään, kunhan on todella voimat lopussa. En kyllä vieläkään tiedä, miten maksimivoimaharjoitukset sitten aikanaan sujuvat, mutta perusvoimatreeni sujuu.

Keskiviikkona lenkille vasta yhdeksältä illalla. Lähdin vain lyhyelle vauhtilenkille, jotta nukkumaanmeno ei menisi kovin myöhään. Alussa ja lopussa verryttelyt, vauhtikestävyys vain reilu 3 km, mutta aika kivasti kulki vauhdilla 5:08/km. Juoksu ei ollut kovin rentoa, mutta eipä ole ihme, kun edellisestä vk-lenkistä on monta viikkoa. Ehkä säännöllinen "vääränlainen" punttitreeni vaikuttaa myös? Reippaaman juoksemisen outoudesta huolimatta vauhti tuntui hyvältä ja sopivalta.

Torstaina kevyt 9 km koiran kanssa. Perjantaina suunniteltu lepopäivä, lauantaille suunniteltu kevyt lenkki jäi tekemättä muiden touhujen vuoksi.

Sunnuntaina vietettiin isänpäivää, tosin isi oli pelireissulla koko päivän. Kävimme lasten kanssa isänpäivän liikuntatapahtumassa, oltiinkohan ainoat ilman päivän päähenkilöä... Hauskaa oli kuitenkin. Lisäksi reippailtiin lasten ja koirien kanssa harmaassa säässä juuri ennen pimeän tuloa. Pieni lihaskuntotreeni päivällä ja viikon pitempi lenkki (13 km) illalla koiran kanssa. Keskivauhti oli melkein 7 min/km muutamalla pysähdyksellä, joten aikaa meni puolitoista tuntia.


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…