Polar Loop aktiivisuusranneke

Sain ystävältä lahjaksi Polar Loop -aktiivisuusrannekkeen, josta on nyt käyttökokemuksia useammalta viikolta. Välillä pidän sitä ranteessa monta päivää putkeen, joskus se unohtuu pöydälle muutamaksi päiväksi. Istumatyöläisenä ja joskus liian vähän nukkuvana minulle arvokkainta ja eniten muutosta aiheuttanutta tietoa on ollut unipalaute sekä tiedot liian pitkistä istumajaksoista.


Rannekkeeseen asetetaan perustiedot itsestä, sen lisäki valitaan aktiivisuustaso (1, 2 tai 3), jonka perusteella laite ilmoittaa, kuinka paljon asetettuun aktiivisuustavoitteeseen on matkaa. Minulla on asetuksissa taso 2, joka vaikuttaa olevan lepopäiville tai kevyille treenipäiville sopiva taso. Perustietojeni mukaan laskettuna saavutan tavoitteen esimerkiksi kahden tunnin ja 47 minuutin kävelyllä.

Ranneke kertoo aktiivisuustavoitteen saavuttamiseen tarvittavan liikunnan lisäksi arvion päivän aikana kulutetusta energiasta sekä askelten määrän. Sykevyötä käytettäessä laite ilmoittaa sydämen sykkeen. Lisäksi siinä näkyy kello. Ranneke on hyvin yksinkertainen käyttää, kaikki laitteessa näytettävä tieto on yhden napin takana.

Alla esimerkki siitä, miltä päiväkohtainen palaute näyttää. Tarkastelupäivänä Rento Perjantai, jolloin ei turhia stressattu.


Yöllä yhden ja kahden välillä pikkukoira pissalle. Herätys 6:20, mutta aamulenkki vasta seitsemän ja kahdeksan välillä. Tehtiin vanhemman koiran kanssa kevyt juoksulenkki, joka näkyy kuvassa tummempana turkoosina. Aamupuuhien ohessa vain hetki töitä kotona, jonka jälkeen lapsen kanssa hammashoitolakäynti. Töissä takamus tiukasti jakkaralla aamu- ja iltapäivällä, mistä johtuen passiivisuusleimat. Kolmelta kuopuksen haku ja vielä katkonaista työpäivän jatkoa kotona puoli viiteen saakka, jolloin koirien kanssa metsään puoleksi tunniksi. Kevyttä kävelyä poluilla, pentukin oli mukana, joten vauhti sen mukainen. Mies vei lapsia treeneihin puoli kuudelta, jolloin laitoin ruokaa ja paikkailin aamusta vajaata työpäivää. Viimeinen passiivisuusleima illalla telkkarin äärestä.

Esimerkkipäivän yöunet mahtavat seitsemän ja puoli tuntia. Ensimmäiset rannekkeenkäyttöpäivät sattuivat kiireiseen viikkoon, ja oli ikävä huomata nukkuvansa vain 5-6 tuntia yöstä toiseen. Olen yrittänyt mennä ajoissa nukkumaan, ja muutaman kerran viikossa nukkunut aamulla tämän esimerkkipäivän tavoin pitempään, jos se vain on mahdollista eli jos aamulle ei ole mitään sovittua ja jos ei ole tulossa tiukka päivä.

Unen lisäksi toinen korjattava asia on tuo istuminen. Ranneke muistuttaa kyllä liian pitkistä istumisjaksoista, mutta aina ei ole mahdollista lähteä jaloittelemaan. Palaverit kestävät sen mitä kestävät, ja joskus on muuten työvire niin kohdillaan, ettei malta keskeyttää. Ja joskus tulee telkkarista Vain Elämää, kuten esimerkkipäivän viimeisin passiivisuusleima näyttää...

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen laite! Juuri tuo nukkuminen ja istumisen määrä kiinnostaisivat minuakin. Eikö ranneke haittaa nukkuessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei haittaa minulla nukkumista, ranneke on hyvin kevyt. Joissakin sykemittareissa on myös käsittääkseni aktiivisuusrannekkeen ominaisuudet, mutta kello kädessä nukkumiseen pitäisi kyllä vähän totutella, on ne sen verran isompia.

      Poista
  2. Mulla on sykemittarissa myös tuo aktiivisuuden seuranta. Alussa sitä tulikin käytettyä päivittäin ja tuloksia oli mielenkiintoista seurata. Muistuttelu liiasta istumisesta oli hyvä ominaisuus. Vaikka kello iso onkin, niin minua se ei nukkuessa häirinnyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, muistelinkin, että sinulla on sellainen kello, jossa on tuo ominaisuus. Hauska on ollut myös päästä käyttämään tuota Polarin verkkopalvelua, kun itsellä on Suunnon kello. Toki aktiivisuusrannekkeen tuottamat tiedot eivät ole niin laajoja kuin sykemittarissa, mm. reittitiedot puuttuvat kokonaan.

      Poista
  3. Tämä olikin valaiseva kirjoitus. Sattumoisin tuommoinen ranneke eksyi meille, ja mietin onko minulla sille käyttöä, mutta taidanpa ottaa sen käyttöön. Kuvittelin, että sykemittarini riittää, mutta siinä ei tuommoisia ominaisuuksia kyllä ole. Kiitos tästä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en ollut ajatellut mitenkään tarvitsevani aktiivisuusranneketta, mutta täytyy myöntää, että sillä on ollut vaikutusta itsestä huolehtimiseen. Kun laite kertoo, että nukut liian vähän ja istut liian paljon, niin asioita on helpompi alkaa muuttaa, vaikka ne tavallaan olivat tiedossa aiemminkin.

      Otahan ranneke käyttöön muutamaksi päiväksi. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat