Siirry pääsisältöön

Valmistautuminen Joutsenon maratonille

Maratonille valmistautumiseen on kuulunut vähän enemmän sähläystä kuin aiemmin. Olen varmaan aiemmin juossut aina loma-aikaan, nyt on hankala muistaa asioita, jotka pitää tehdä.

Harjoittelua kevensin aivan huomattavasti viimeiselle kahdelle viikolle. Viimeiseen kunnon treeniviikkoon sisältyi kunnon pitkä sekä yhdistelmälenkki maratonvauhtinen+kevyt koiria lenkittäessä. Halusin varmistaa noista lenkeistä palautumisen ja vedin lonkkaa oikein huolella.

viikolla 37: to PK 4,48 km, su PK 9,09 km, yht. 13,57 km
viikolla 38 (ennen kisaa): to PK 3,38 km (josta viimeinen km maratonvauhdilla)

Maratonviikolla jännitystä lisäsi keskiviikon nivelkivut. Mittasin kuumettakin illalla, mutta ilmeisesti ja toivottavasti kyse oli jostain nopeasti ohimenevästä, mitään muita flunssan oireita ei nivelkipujen lisäksi ollut. Hyvin vähällä lenkkeilyllä alkaa olla jo negatiivisia vaikutuksia. Sohva vetää voimakkaasti puoleensa ja olo on melko vetämätön. Maratonviikon torstain kevyt herättelylenkki meni täysin tunnustellessa ja mittarin vauhtia kyttäillessä, sopivan juoksutuntuman löytäminen vei aikaa, olisi vienyt pitempäänkin kuin tuon puoli tuntia. Maratonviikko ja sitä edeltävä viikko on usein vaikea harjoittelun ja levon tasapainon vuoksi, nyt flunssa-aavistelu toi siihen vielä oman lisänsä. Heitin siis täysin levon puolelle.

Kello sai uuden rannekkeen. Palkkasin koiraa tottiksessa saaliilla, ja ilmeisesti siinä touhottaessa irtosi rannekkeesta solki. Ei muuta kuin uusi ranneke tilaukseen ja kelloliikkeeseen kiinnitettäväksi. Voi olla, että kuminauhavirittely tai vastaava olisi tuonut maratonille yhden stressinaiheen lisää. Hyvä, kun ehti korjaukseen ennen juoksua.
Vanha, naarmuinen kello sai uuden rannekkeen.

Tiistaista torstaihin kestävän kolmepäiväisen tankkauksen muistin aloittaa keskiviikkona. Olin tiistaina asiakkaalla, lisäksi se on meillä tiivis harrastuspäivä, joten en yksinkertaisesti muistanut. Keskiviikkona kävinkin aamulla ostamassa Dexal Heavyä, jolla on helppo hoitaa tankkaus normaalin syömisen ohella. Tämähän on täysin koulukuntakysymys: toiset ottavat tankkauksen vakavasti, toiset kokevat helpommaksi, kun syövät suurinpiirtein normaalisti.

Kisaevääksi olin suunnitellut GU:n geelejä sekä glukoosipastilleja, joita olen testannut pitkillä lenkeillä. No, tekstin alkuosasta voitte päätellä, että en ollut ihan ajoissa tuossa geelien tilaamisessa. Tein tilauksen kyllä maanantai-iltana, mutta perjantainen mielenilmaus sulki myös Mikkelin postin. Saatoin lähetyskoodin perusteella päätellä, että geelit ovat postissa, mutta postin ovet poikkeuksellisesti kiinni. Noutoilmoitusta ei vielä ehtinyt tulla, oletan, että se olisi postin kulkiessa tullut perjantaina. Kaksi hyvänmakuista GU:n geeliä onneksi on kaapissa, lisäksi yksi vähemmän hyvänmakuinen. Niillä mennään siis, vähän on vielä arvonnassa, otanko jotain muita geelejä loppumatkalle vai hörppäänkö rohkeasti urheilujuomaa.


Paljon ehtii vielä tapahtua ennen huomista starttia, mutta kaikesta huolimatta olen innokkaana ja hyvillä mielin lähdössä juoksemaan. Nämä valmistautumisessa tapahtuvat mokat ovat kuitenkin pieniä. Jos näiden takia menee juoksu pieleen, niin menköön. :) Tavoittelen huomenna ennätystä (alle 4:13 olisi ennätys), mutta lopulta tavoitteiden asettamisen tarkoitus on vain ohjata juoksua fiilistelystä kunnon mukaiseen juoksuun. Olen harjoitellut tavoitteellisesti, joten ilman muuta otan tavoitteen kisaankin. Jos en pysty juoksemaan suunniteltua vauhtia, niin sitten toivottavasti ymmärrän hidastaa ennen kuin olo muuttuu todella huonoksi. Kaksi edellistä maratonia on mennyt penkin alle, joten olisi hienoa tehdä onnistunut juoksu. Siinä tapauksessa aika on suunnilleen sitä, mitä toivon, siis suunnilleen neljä tuntia. Alitusta en uskalla asettaa tavoitteeksi, roikkukoon se takaraivossa haaveena. Keskeyttäminen olisi kova pala, silloin todennäköisesti vuoden ainoa maraton jäisi ilman tulosta. Ja olisihan se ensimmäinen keskeytys koskaan.

Toivottelen itselleni malttia ensimmäiselle kympille, sen jälkeen toivottavasti kulkee tavoitevauhtia.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…