Siirry pääsisältöön

Viikon 32 juoksu- ja koiratreenit

Lomalta töihin. On vaikea kääntää aivoja arkiasentoon, jossa täytyisi suunnitella ilta-aikataulut, jos haluaa käydä lenkillä muulloin kuin nukkumaanmenoaikana. Lasten ja miehen harrastukset sekä pari reissupäivää (yksi minulla ja yksi miehellä) tekivät illoista melko tiiviitä. Tällä viikolla neljä lenkkiä, 48,9 km.

ma:
ti: VK 5,12 km + verkat, yht. 8,94 km
ke: PK 6 km
to:
pe: VK- 11,08 km + PK 2,86 km yht. 13,95 km
la:
su: PK 20 km

Tiistaina vauhtikestävyyttä. Lämmittelynä juoksin kotoa Kalevankankaan purtsille (1,92 km). Lenkkipolulla 5,12 km vauhtikestävyyttä, keskivauhti 5:13/km. Loppuverkkana kevyesti kotiin. Hyvä lenkki, viilenevässä illassa oli helppo juosta.

Keskiviikkona kevyt lenkki Ollin kanssa. Lähtöaika oli 21:22, mutta silti oli koiralle vielä melko lämmintä, joten menimme kevyesti. Helppo, palauttava 6 km.

Perjantaina lähdin maratonvauhtiselle heti työpäivän jälkeen. Oli lämmin ja aurinkoinen päivä, alkumatka sujui hyvin, mutta kuuden kilometrin jälkeen alkoi tuntua huonolta. Olin selvästi juonut liian vähän, eikä juomista ollut mukana, hyvin harvoin näillä lenkeillä on. Mietin hetken, että koukkaanko toimistolle juomaan, mutta kello oli kuitenkin kuusi perjantai-iltana, eikä minulla ollut avaimia mukana. Sinnittelin suunniteltua vauhtia 11 km, sen jälkeen päätin jättää kesken. Kävelin hetken aikaa ja juoksin loppumatkan kevyesti. Harmitti tosi paljon, lenkin kokonaispituus oli vajaa 14 km, mutta en pystynyt puristamaan viimeistä kolmea kilometriä, kun heikotti niin kovin. Maratonvauhtinen 11 km vauhdilla 5:45/km, loppu ihan kevyesti 6:30-vauhdilla. Tällä lenkillä jalassa ensimmäistä kertaa ultra boostit.

Viikonloppuna oli mukavasti toimintaa. Lauantaina olin koko päivän kasvattajan vuosittain järjestämillä kennelpäivillä. Noudatimme aikataulussa hyväksi havaittua kaavaa, jossa aamupäivä treenattiin maastolajeja (peltojälki, metsäjälki, haku) ja lounaan jälkeen siirryttiin kentälle tekemään tottelevaisuutta. Olin viimevuotiseen tapaan hakuryhmässä, jossa oli sekä pk-puolen pistottamalla hakevia koiria, että partioivia pelastuskoiria. Mokasin harmittavasti etsintäsuunnitelmassa Ollin kohdalla ja sahasimme aluetta turhan paljon. Jalolle pienennettiin vähän aluetta ja kuljettiin järkevämmin, jolloin harjoitus sujui paremmin. Oli kuuma päivä ja koirat väsyivät melko lailla puolessa tunnissa. Olipa mukava nähdä myös hälykoira Empun treenaamista, Emppu on siis kokeet läpäissyt pelastuskoira, jota saa käyttää viranomaisapuna etsinnöissä. Treenasin vielä viimeisenä Rafin kanssa metsäjälkeä, sain lainata koiraneitiä, kun sen varsinainen ohjaaja ei päässyt paikalle.

Jalo jäähdyttelee treenin jälkeen.

Dobberipitoinen tottisrinki, vierailevana tähtenä ranskanbulldoggi.

Sunnuntaina täytyi nukkua aamulla univelkoja pois, jolloin oman seuran koiratreenit jäivät väliin. Iltapäivällä ja illalla ihanat ystävät olivat vieraana, ulkoiltiin ja syötiin. Pitkälle lenkille starttasin vasta vartin yli kahdeksan. Tällä viikolla oli tarkoitus testata GU:n geelejä, mutta siirsin testin kuitenkin seuraavaan viikonloppuun, jolloin olisi aikaa tehdä vähän pitempi pitkä. Lapset olivat pyörällä mukana 8 km, samoin koira oli tuon alkulenkin verran juoksuvyössä. Alkuvauhti oli hidasta ja sisälsi pari leikkipuistopysähdystä. Loppu 12 km meni hieman kovempaa vauhtia, kevyesti toki silti. Kello oli jo paljon, kun lenkki läheni loppuaan. Oli aika syksyinen fiilis juosta pimeässä! Viileässä juokseminen oli todella helppoa, kulku olikin parhaimmillaan lenkin lopussa. Olisi ollut helppo jatkaa pitempäänkin, mutta piti kiirehtiä kuitenkin jo nukkumaan. Keskivauhti 6:40/km, kuitenkin loppua kohti vauhdikkaammin siten, että viimeiset kilometrit noin 6 minuutin vauhtia. Tämä oli viikon paras lenkki. Tällä lenkillä juoksin toista kertaa Adidaksen Ultra boosteilla. Hitaassa vauhdissa kengät tuntuivat paremmalta kuin perjantain maratonvauhtisella. Ero Nimbuksiin ei tuntunut niin isolta kuin vähän reippaammassa menossa, eikä jaloissa ollut mitään erikoisia tuntemuksia.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…