Siirry pääsisältöön

Hellepäivän pikalenkki

Keskiviikkoilta oli ohjelmaltaan melko tiivis. Näytti pahasti siltä, että oma lenkki jää väliin. Oli kuuma ilma, siitä huolimatta koira piti ulkoiluttaa hyvin ennen tottistreenejä, joiden jälkeen ei lenkille olisi aikaa. Kuumalla ilmalla ei koiraa voi juoksuttaa kytkettynä, joten yhteinen perusjuoksulenkki oli poissuljettu. Jotta saisin itselle edes jonkinlaisen lenkin, lähdettiin metsään.


Mentiin tuttuun metsään. Aikaa oli vain puolisen tuntia, joten lähdettiin reippaasti etenemään miettimättä vauhteja tai lämmittelyjä tai muuta. Polkuja ei tuolla alueella ole, mutta se on meille tuttu. Korkeuseroja on paljon ja mäkien välissä on soistuneita alueita, joissa pohja on pehmeää rahkasammalta.

Mäet olivat rankkoja, suurin osa niistä täytyi nousta kävellen. Rahkasammal on todella pehmeää, juoksu oli hauskaa, mutta raskasta. Onneksi oli sen verran kuivaa, etteivät kengät juuri kastuneet. Välillä käväistiin niin tiheässä metsässä, että juosten ei voinut edetä. Pääasiassa yritettiin kuitenkin juosta avoimessa metsässä. Olli seuraili hyvin mukana, kuten aina. Lämpimän ilman vuoksi se ei irronnut kauemmas kuin muutaman kerran, loppuvaiheessa se seurasi hyvinkin tiiviisti säästellen itseään.

Sepä oli rankkaa!

Metsänkävijän varusteista puolet oikein: pitkät housut (OK), lyhythihainen paita (EI OK).

Ja olipa se kivaa. Puolessa tunnissa etenimme vain 2,7 km, mutta lihakset tekivät paljon töitä. Umpimetsässä joutuu keskittymään eri tavalla kuin polulla, asfaltista tietysti puhumattakaan. Käväisi jopa mielessä, että pitäisköhän joskus käydä suunnistamassa. Tavoitteet täyttyivät, lenkki oli lyhyestä kestostaan huolimatta virkistävä ja tehokas, samalla koira sai sekin reipastehoisen puolituntisen.

Jotain lähti myös mukaan.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…