Espanjalainen maratonvauhdin testi 2 x 6 km

Uusimmassa Juoksija-lehdessä oli mielenkiintoinen testijuoksu maratonin tavoiteajan haarukointia varten. Testin ideana on juosta 6 km suunniteltua maratonvauhtia hieman kovempaa ja puolentoista minuutin palauttelun jälkeen 6 km mahdollisimman kovaa. Molempien aikojen perusteella taulukko näyttää todennäköisen maratonajan sekä mahdollisen maratonajan. Testi kuulosti sopivalta sekä pituutensa että kaksijakoisuutensa vuoksi, tiesin, että tykkään.

Lähdin juoksemaan neljän tunnin tavoiteajan mukaisesti. Jälkimmäisen kutosen kilometrivauhti (4:50/km) kyllä hirvitti. Yritin etsiä harjoituspäiväkirjasta vauhtikestävyyslenkkiä, jossa olisin kilometrivauhdissa päässyt edes lähelle tuota vauhtia, mutta ei niitä taida olla. VK-lenkkien keskivauhdit ovat järjestään yli viiden minuutin vauhdilla juostuja. Olo oli testipäivänä kuitenkin hyvä, ja tiesin, että ensimmäisen kutosen "lämmittely" helpottaa jälkimmäisen kutosen juoksemista yllättävän paljon, vaikka vauhti ennakkoon ajateltuna tuntuu hurjalta.


Ekan kilometrin juoksin kevyesti, jonka jälkeen aloitin testijuoksun. Ensimmäisen kuuden kilometrin tavoiteaika oli 0:32:30, joka olisi mahdollinen kilometrivauhdilla 5:25. Harmillisesti muistelin juostessa, että tämän kutosen tavoitevauhti on 5:30, johon myös pyrin. Tämän osan loppuaika 0:33:08, joka jäi tavoitteesta 40 sekuntia, keskivauhti 5:31. En ollut tästä kutosesta kuitenkaan kovin kiinnostunut tai huolissani tavoiteajan ylityksestä. Tasaisen vauhdin pitäminen oli vaikeaa ja jouduin melko paljon kyttäilemään kelloa. Olin suunnitellut juoksureitin siten, että alkuosa on hankalampaa tienylitysten ja vaihelevamman reitin vuoksi, ja loppupuoli vastaavasti helpompaa. Ekalla kutosella alkoi kyllä juoksufiilis mukavasti nousta ja lopussa teki mieli päästä jo kokeilemaan kovempaa. Puolentoista minuutin suunniteltu välihölkkä meni osittain kengännauhoja sitoessa, onneksi testiin kuului tuollainen välihuili.

Toinen kutonen oli helpompi. Vauhti oli kovaa ja jalkojen tehokkaampi käyttö tuntui mukavalta. Missään vaiheessa vauhti ei tuntunut liian raskaalta ja melko varhaisessa vaiheessa tiesin, että jaksan samaa vauhtia loppuun saakka. Jälkimmäisen kutosen toisella kilometrilla kello jumitti pitkään 4:55 vauhdissa, vaikka yritin vähän nostaa vauhtia ilman, että olo menee huonommaksi. Sen jälkeen päätin yrittää juosta 4:45 vauhtia, jolloin hidastuminen silloin tällöin ei haittaisi, vaan voisin silloin korjata vauhtia takaisin tavoitetasolle. Tiesin, että loppumatkalla en pysty juurikaan kiristämään, vaan tavoitteeseen on mahdollista päästä vain melko tasaisella juoksulla. Kuuden kilsan loppuaika 0:28:48, keskivauhti 4:47. Olen hirveän tyytyväinen tuohon aikaan. Muistanko oikein, että talvella kilometri alle viiden minuutin vauhdilla oli melko tuskallista?


Tulkkaan taulukkoa siten, että noin neljän tunnin loppuaika on mahdollinen. En tiedä minkä verran ekan kutosen hitaampi vauhti vaikuttaa toisen kutosen vauhtiin, mutta joka tapauksessa tuo jälkimmäisen loppuaika antaa hirveästi luottamusta omaan kuntoon. Ensimmäisen ajan perusteella olen siis 4.15 tavoiteajan rivillä, jossa todennäköinen aika olisi 4 tuntia 11 minuuttia, mutta mahdollinen aika 3:59:06. Toisen kutosen ajan perustella olen neljän tunnin rivillä, jossa todennäköinen aika on 3 tuntia 59 minuuttia, ja mahdollinen aika 3.48.33. Testin perustella uskallan todennäköisesti lähteä noudattamaan suunniteltua vauhtia, jos ei matkalla tule muita ongelmia.


Kommentit

  1. Tosi mielenkiintoinen testi, mutta samalla vähän kummastuttaa tuo. Itse pääsen nimittäin tavallisilla n. puolen tunnin VK-lenkeillä korkeintaan 4:50 min/km aikaan, enkä ikinä ole tuota kovempaa VK-lenkkejä juossut - tuskin pystyisinkään. Silti olen juossut maratonin 3:36 aikaan... Eivät nämä testit siis aina kaikkea kerro, tuon perusteella juoksisin varmaan yli neljän tunnin! Mutta ihan mielenkiintoista ois testata tätä kyllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, diesel-koneella varustetut voivat ilmeisestikin tulkita tekstiä melko lailla tuosta sarakkeesta, joka ennustaa mahdollista aikaa, siis tuo kovemman loppuajan sarake. Ja totta tietysti, että eihän tämä varmasti päde kaikkien kohdalla. Mulla oli vähän käänteinen tilanne: olen olettanut olevani noin neljän tunnin kunnossa, mutta tuo kovemman kutosen kilometrivauhti tuntui todella hurjalta etukäteen ajateltuna. Johtuu varmasti siitä, että vauhti- ja maksimikestävyysharjoituksissa väistelen mielelläni mukavuusalueelta poistumista, toisin kuin vaikka pk-rasituksella tehtävillä pitkillä lenkeillä, ne voisin helposti vetää överiksi keston suhteen. Etukäteen annettu "ohjevauhti" auttoi testissä, muuten olisin tietysti mennyt hitaammin. Sama mieltä, nämä on mielenkiintoisia. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat