Viikko 30 oli onnistunut harjoitusviikko

Edellinen viikko, varsinkin sen loppupuoli, oli kevyt johtuen kaikesta muusta äksönistä. Niinpä pääsin tällä viikolla aloittamaan treenit hyvävoimaisena jo maanantaina, yleensähän pidän maanantaina lepopäivän.

ma: VK- 14,3 km
ti: PK 8,25 km
ke: kuntosali 30 min, PK 6,43 km
to:
pe: aamu PK 3,92 km, ilta VK (MK) 5 km + verkat yht. 7,89 km
la: PK 22,65 km
su:



Maanantaina juoksin 14 km maratonin suunnitellulla kilpailuvauhdilla, suurin piirtein aerobisella kynnyksellä. Olipa hyvä juoksupäivä. Vauhti tuntui helpoimmalta mahdolliselta, ei liian kovalta eikä liian hitaalta, vaan sopivasti rennolta. Ensimmäinen kilometri oli hitaampi, muuten juoksin tasaisesti 5:30-5:40/km (eli Merkkailija ei ollut mukana). Lenkin keskivauhti 5:37, aikaa kului siis 1:20:21.

Tiistaina koiran kanssa tavallinen kevyt iltalenkki 8,25 km, samoin keskiviikkona (6,43 km). Keskiviikkona myös lapset pyöräilivät mukana ja tähän lenkkiin sisältyikin kymmenen minuutin pysähdys leikkipuistossa. Keskiviikkoaamuna kävin lyhyesti puntilla. Pieni kummityttäreni oli mukana, joten  lähdimme kotiin, kun kirjat oli luettu ja pehmohiiret menneet nukkumaan noin parikymmentä kertaa.

Perjantaina suunnitelmissa oli kovempi treeni, mutta aamulla teki kuitenkin mieli kevyesti juoksemaan koiran kanssa, joten lähdin. Otin Ollin vyötäröhihnan sijasta fleksiin, jotta se saisi vähän enemmän tuumailla omiaan. Kevyt aamun aloitus: 3,9 km ja 26 min, eipä haitannut hölkkävauhdilla ja lyhyellä lenkillä edes se, että söin aamupalan juuri ennen lenkkiä. Iltapäivällä sitten se suunnittelemani vauhtikestävyyslenkki. Katsottiin lasten kanssa edellisenä päivänä Joensuun eliittikisoja ja niiden innostamana halusin mennä juoksemaan radalle vetoja, mutta siellä olikin yleisurheilutreenit menossa. En viitsinyt mennä kysymään, josko saisin lyllertää kenttää ympäri, vaan suuntasin Urpolan vitoselle. Reitti on hyvin mäkinen ja vaatii minulta aina vähän enemmän tsemppiä. Mäissä sykkeen saa helposti nousemaan maksimikestävyysalueelle ja keskittymistä vaatiikin pitää vauhtia yllä mäkien jälkeen eikä jäädä hitaaseen vauhtiin toipumaan. Onnistuin hyvin, yritin pitää mielessä vk-osuuden matkan, joka olisi vain noin viisi kilometriä. Jos alku- ja loppuverkkaa ei huomioida, oli lenkin keskivauhti 5:27/km. Se on tuolla reitillä ihan hyvä vauhti. Lenkin kokonaispituus vajaa 8 km.

Olli zoomailee, jos näkyisi ihania missityttöjä

Lauantaina Olli kävi pitkästä aikaa näyttelyssä täällä Mikkelissä. Dalluja olikin melko vähän, kun dalmatiankoirien erikoisnäyttely sattui samalle päivälle. Laatuarvosana EH, koira on erinomaista tyyppiä, mutta ikäisekseen turhan kevyt. Se olikin kyllä tiedossa, katsotaan, paraneeko ruokahalu ihan lähiaikoina: Olli on menossa kastroitavaksi ensi tiistaina. Dalmiskehät alkoivat jo kymmeneltä, joten kävimme aamulla vain pienellä kävelylenkillä. Olli odottelikin jo selvästi iltalenkkiä, kun kuuden maissa lähdimme hölkkäilemään. Oli lämmin päivä ja halusin venyttää lenkkiä iltaan, jotta pystyisin pitämään koiraa mahdollisimman pitkään mukana. Lähdin siis pitkälle lenkille, mutta päätin, että jos ei kulje, niin tehdään vain perus-pk. No, kulki. Suunnittelin lenkin siten, että pääsin uittamaan ja juottamaan koiraa useamman kerran. Lisäksi mentiin vähän uusia reittejä, jolloin Olli meni innokkaasti eteenpäin lämpimästä ilmasta huolimatta. Pidin Ollia mukana 14 km, kestävyyskuntohan sillä on oikein hyvä, mutta kahdenkympin lämmössä se ei kyllä mielellään tee pitkiä lenkkejä. Vauhti oli koiran kanssa juostessa hyvin maltillinen 6:36/km. Loppulenkki yksin ja aikamoisessa juoksukuplassa ja onnenhuuruisena. Oikein harmitti ajatella seuraavan päivän lepoa. Menojalka vipatti 20 kilometriin saakka, sen jälkeen alkoi väsymys tuntua. Olin vesilinjalla, mutta olo oli hyvävoimainen koko lenkin ajan. Onnistunut pitkä 22,6 km.

Tällä viikolla juoksua 63,4 km, vaikka pidin kaksi lepopäivää. Aika harvoin pääsen yli 60 kilometrin viikkoihin, lisäksi tärkeimmät harjoitukset onnistuivat hyvin. Olen saanut hirmuisesti tsemppiä teidän muiden harjoituspäiväkirjoista, päällimmäisenä mielessä Keep calm and run faster -blogin Katjun äskeinen hurja kilometriviikko. Kiitos inspiraatiosta erityisesti teille, jotka kirjoitatte harjoitusviikoistanne ja viikkojen rytmityksistä! Tekee hyvää välillä rikkoa tuttuja kuvioita ja hakea vähän niitä omia rajoja, tehoissa tai määrissä. Tämä harjoitusviikkoni ei ole kilometrinkerääjän unelma, mutta kerrankin sattui aikataulut niin kohdilleen, että sain tehtyä onnistuneen viikon.

Kommentit

  1. Hienon kuuloinen viikko :) mulla sama fiilis viikon pitkiksellä eli kivaa oli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. :) Saisi useamminkin tulla tällaisia nappiviikkoja. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat