Siirry pääsisältöön

Palautteluviikko Tanskassa

Treeni-intoa Mikkelin puolimaratonin jälkeen olisi taas ollut enemmän kuin kykyä. Maanantaiaamuna köpöttely sängystä kahvinkeittimelle sujui yhtä sulavasti kuin Ozzy Osbournella, mutta koiran kanssa aamukävelyllä jalat vertyivät ja teki mieli lähteä aurinkoiseen aamuun juoksemaan. Puolimaratonin melko hitaasta vauhdista huolimatta palautuminen oli selvästi yhä kesken, mutta lomapäivä ja aurinkoinen aamu on melko vastustamaton yhdistelmä. Vein koiran kotiin aamukävelymme jälkeen, koska se ei oikein innostu lämpimällä ilmalla kytkettynä juoksemisesta.

Aurinkoista ja lämmintä? Joo en lähe lenkille.

Juoksin hyvin kevyen 8 km lenkin, jolla vauhti korostetun rauhallista (6:26/km), tarkoituksena pitää rasitus palauttavan ja huoltavan pk:n puolella, eikä lähennellä aerobista kynnystä ollenkaan. Puolivälissä lenkkiä iski noin kilometrin mittainen väsymys, mutta loppumatkasta jalat tuntuivat taas vahvoilta ja juoksu hyvältä.

Tiistaiaamuna satoi. Lähdettiin koiran kanssa lyhyelle polkulenkille. Sade ei haitannut ollenkaan, juurakoita ja kiviä oli sen verran harvassa, että liukastumista ei tarvinnut juuri pelätä. Vauhti tietysti hitaampaa kuin asfaltilla (7:12/km), mutta rasitus kovempi kuin maanantain lenkillä. Pehmeä alusta ja päkiävoittoinen askellus tuntuivat kivalta vaihtelulta. Metsälenkille pituutta 5,48 km, 0:39:31.

Keskiviikkona matkustuspäivä. Torstaina olimme Tanskassa Jyllannin niemimaalla pienessä
Sønder Ommen kylässä, jossa viivyimme pari yötä ja josta teimme retket Givskudin eläinpuistoon, Legolandiin sekä Lalandian vesipuistoon. Vilkaisin vähän karttaa ennen torstai-illan lenkkiä, jotta en joutuisi juoksemaan kovin paljon edestakaisin tai vilkasliikenteisen maantien reunaa. Skovvej vaikutti lupaavalta tien nimeltä ja nappiin meni. Koko tie oli rauhallista soratietä pelto- ja metsämaisemalla. Edestakaisena lenkkinä pituutta tuli noin 9 km. Juoksin pari kilometriä lämmittelyä, jonka jälkeen 6 km vauhtikestävyyttä. Menomatka olikin helppoa, mutta palatessa oli melko kova vastatuuli. Vauhtipätkän keskivauhtina 5:08/km. Juoksu sujui hyvin ja vauhti tuntui oikein sopivalta.


Perjantaina Legoland-päivän jälkeen kevyt reilu viiden kilometrin iltahölkkä (6:15/km) rauhallista maantietä pitkin. Paikallisia hevosia tuntui turisti jonkin verran kummastuttavan.

Kööpenhaminassa hotellimme oli rautatieasemalta lyhyen kävelymatkan päässä Vesterbrossa. Hotelli oli lähellä Sortedam-järveä, joten kävin sunnuntaina rantoja pitkin kevyellä 6 km iltalenkillä, vaikka vietimme Tivolissa aikaa pitkälle iltaan. Reitti järven ympäri oli tosi kaunis, mies kävi saman lenkin maanantaiaamuna, kun niin kovin suosittelin.


Lomamatkan vuoksi tämän viikon lenkkeilyissä ei ollut juuri suunnitelmallisuutta, lisäksi alkuviikkoon vaikutti vielä viikonlopun puolikas. Kilometrejä 34,1.

ma: PK 7,96 km
ti: PK 5,48 km (polkulenkki)
ke:
to: VK 6 km + lämpät yht. 9,21 km
pe: PK 5,45 km
la:
su: PK 6,01 km

Viikon valopilkkuja onnistunut vauhtikestävyyslenkki torstaina sekä tietysti uudet lenkkimaisemat reissussa.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…