Siirry pääsisältöön

Mikkelin puolikkaalla oli kuuma

Tämän viikon edetessä ja säätiedotusten tarkentuessa alkoi näyttää siltä, että ennätyksiä ei Mikkelin puolikkaalla rikota. Kuvittelin, että Joensuuta raskaamman reitin olisi ehkä voinut selvittää nopeammin järkevämmällä vauhdinjaolla, mutta näin jälkikäteen ajateltuna nousuja on Mikkelin reitillä sen verran enemmän, että ajan parantaminen olisi vaatinut myös parempaa kuntoa tai vähintään sen Heikkisen Matin pöljän päivän. Viimeinen niitti enkkahaaveille oli kisapäivän suloinen 26 asteen lämpötila.

Valmistautuminen sujui ihan odotetusti. Kävin viikolla vain kaksi lenkkiä, juoksu tuntui hyvältä. Juoksuhalut olivat kovat ja odotin lauantaita innolla. Kisapäivänä olin niin onnellinen, kun tapahtuma oli viimein käsillä ja pääsisin juoksemaan. Startti oli vasta kolmelta, joten ehdin syödä myös lounaan puoliltapäivin. Joensuun puolikkaasta viistastuneena juoksin nyt viidentoista minuutin lämmittelyn ennen lähtöpaikalle asettautumista. Ilma tuntui kuumalta, onneksi sentään tuuli jonkin verran.

Mikkelin puolikkaan reitti juostaan kahtena kierroksena. Reitin ensimmäiset sadat metrit ovat helppoja, kun keskustasta juostaan satamaan. Sovittelin sataman tasaisella osuudella juoksuvauhtia sopivaksi. Kuumuus tuntui ikävältä ja 5:20-5:30 vauhti riittävän kovalta. Ensimmäisellä juomapisteellä huomasin saavin sienien kasteluun ja hoksasin, että eihän minulla ole sientä ollenkaan. Olisiko niitä ollut kisakansliassa? Vuoden 2011 hellemaratonilla sienet taisivat tulla kisanumeron mukana. Sieni on hellejuoksussa todella hyvä olla mukana, sillä saa hyvin viilennettyä päätä juoksun aikana. Eipä auttanut muu kuin kaataa vettä mukilla päähän ja jatkaa kohti seuraavaa juomapistettä. Minulla oli eväänä glukoosipastilleja. Lisäksi join urheilujuomaa ja vettä kaikilla juomapisteillä. Kuumuuteen tottuminen ei ole ollut tänä kesänä mahdollista, juomapisteitä tuntuikin olevan liian harvassa... Ensimmäinen kierros oli kuumuuden vuoksi vaikea. Unohdin merkata kierroksen puolivälissä, mutta noin 58 minuutin kohdalla lähdin toiselle kierrokselle.

Kannustusjoukot dokumentoivat kahdenkympin kohdalla kisailmeen.

Toisella kierroksella juoksu tuntui paremmalta. Vauhtia en saanut kuitenkaan nostettua, mutta ei se onneksi hidastunutkaan. Ensimmäisen kierroksen kuumimmalta tuntuneen osuuden kohdalla aurinko oli pilvessä toisella kierroksella, mikä helpotti juoksua huomattavasti. Yritin tsempata itseäni laskemalla jäljellä olevia kilometrejä, ehkä sillä oli se vaikutus, että sain pidettyä vauhdin kohtuullisen tasaisena. Kilometrit tuntuivat menevän nopeasti, mutta vauhtia ei irronnut enempää. Mietin juostessa, olisiko maratonin juokseminen ollut helpompaa hitaamman kilometrivauhdin takia ja kiittelin itseäni, kun en lähtenyt neljännesmaratonille, vaikka sitäkin muutama päivä aikaisemmin harkitsin. Kova juoksu olisi tänään ollut vaikeaa. No, maalissa ei tuntunut siltä, että olisi vielä tehnyt mieli juosta kaksi kierrosta lisää. Nettoaika tänään 1:57:08. Keskivauhti oli kellon mukaan 5:31/km.


Kommentit

  1. Hyi miten kuumaa!! Mulla hidastuu vauhdit ja juoksu on raskaampaa jo kun lähestytään kahtakymppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se kuumuus vaan tekee juoksusta raskaampaa. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, miten siihen tottuisi, jos oleskelisi pitempään jossain oikeasti lämpimässä maassa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…