VK-treeni Saksan ampumahiihtäjien tyyliin

Ostin lähestyvän juhannuksen kunniaksi Hiihto-lehden. Olen ollut Juoksija-lehden kestotilaaja yli kymmenen vuotta, mutta Hiihto-lehteä en ole aikaisemmin lukenut, johtuisiko vaikka siitä, että en juurikaan hiihdä. Uusimmassa Hiihto-lehdessä oli kuitenkin vastustamaton houkutin eli Ampumahiihtäjättären haastattelu, ja Kaisahan se tulikin vastaan heti lehden kannessa. Lehti on hyvin paljon Juoksija-lehden tyyppinen, asiapitoinen ja harjoitteluun keskittyvä. Jos tykkää Juoksijasta, niin tykkää varmaan Hiihto-lehdestäkin (siis jos hiihto kiinnostaa). Ehkä aavistuksen ohuempi tuo Hiihto-lehti kyllä on.

Kaisan haastattelu oli kiinnostava, ja onneksi se painoittui vahvasti harjoitteluun, kilpailuihin ja huippu-urheilun maailmaan. Naistenlehtityyppiset, haastateltavan luonnetta, tunnetiloja ja yksityiselämää arvioivat haastattelut tuntuvat ampuvan joskus turhan kauas maalista. Samassa Hiihto-lehdessä on paljon vinkkejä hiihtäjän kesäharjoitteluun, mutta minulla saattaa kyllä jäädä tasatyöntötreenit tänäkin kesänä väliin.

Ja se treeni. Kaisa kertoo haastattelussaan harjoittelusta muiden maajoukkueiden leireillä, harjoittelukulttuurien eroista ja yksittäisistä harjoituksistakin. Lähdin tänään kokeilemaan Saksan leirin porrastettua vauhtikestävyysharjoitusta, tosin vähän sovellettuna. Esimerkiksi ammunnat jätin väliin...


Treenin ideana on tehdä vauhtikestävyysvetoja pitkillä palautuksilla siten, että vk-vetoja ensin pidennetään asteittain ja sen jälkeen lyhennetään asteittain, samoin palautukset.
Minä tein tänään näin:

(alkuverkka 2 km), VK 1 km, PK 1 km, VK 2 km, PK 2 km, VK 3 km, PK 2 km, VK 2 km, PK 1 km, VK 1 km, (loppuverkka 1,2 km).

Palautukset tuntuivat tosi pitkiltä. Vetoihin pääsi lähtemään todella hyvävoimaisena ja vauhdin pitämistä helpotti tieto pitkästä palautuksesta. Vaikeinta oli lähteä kahden kilometrin vk-pätkälle, kun takana oli jo 13 km. Matka alkoi painaa, lisäksi tuossa vaiheessa tehty palautus pisimmästä 3 km vk-lenkistä oli vetoa lyhyempi eli 2 km. Kokonaisuudessaan harjoitus on kyllä kuormittava, kilometreja tulee pitkien palautusten vuoksi paljon. Toisaalta palautusten pituus auttaa tekemään vk-vedot laadukkaina, ja vedot myös lyhenevät loppua kohti. Kilometrimäärä tuntui silti pitkältä vasta harjoituksen jälkeen. Juostessa on helppo keskittyä joko siihen tehtävään vetoon tai palautukseen, jolloin kilometrit eivät ala hirvittää, kun niitä ei tule ajateltua. Vauhdin vaihtelu pitää askeleen ja ryhdin hyvänä.

Vk-vetojen vauhdit vaihtelivat jonkin verran osittain johtuen siitä, miten sattui mäkiä reitille. Yritin pitää vauhdin noin 5:10 min/km tuntumassa: 5:17 (1 km), 5:11 (2 km), 5:06 (3 km), 5:12 (2 km), 5:09 (1 km). Vauhtikestävyyttä yhteensä 9 km. Lenkin kokonaiskilometrit 18,23 km. Tämän harjoituksen jälkeen iltapala maistuu.

Kommentit

  1. Huh, mikä reeni! Empä olis kyllä juosten jaksanut noin pitkää lenkkiä ja vielä tehokin hurja määrä! Mut niinhän siinä ohjeessa tais olla että pitkä&kuormittava reeni se kyllä on! Nyt sitten testaan 2min vetoja suunnilleen samalla (ajallisesti) palautuksella. Ne saat kyllä mennä reippaampaa, melkein täysiä. Mut alota varovammin et jaksat vetää 8kertaa. Odottelen postausta siitä kokemuksesta! Miulla olisi juhannuspäivänä tiedossa sauvarinteessä vk:ta puol tuntia Saukkovaaralla! Tuskin jää lapsille mitään kerrottavaa.. Stemppistä reeneihin! Oot kova!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo rullia, niin on mentävä juosten! :D Tykkäsin lenkistä tosi paljon, ainoa miinuspuoli on tuo pitkä kesto. Viikonloppuisin ei pysty tekemään pitkän lenkin lisäksi toista hyvin kuormittavaa lenkkiä ja viikolla pari tuntia lenkkeilyyn (yksin) ei usein ole mahdollista, ellei venytä päivää. Ehkä täytyy joskus tehdä viikonloppuna pitempikestoinen kova lenkki ja tehdä viikolla vain puolipitkä.

      Joo, mietin samaa, että siitäpä sitten seuraavaan reeniin ohjetta alta -> toteutukseen. Ajatuskin hapottaa, mutta vauhti tulisi tarpeeseen kyllä.

      Saukolla on helppo saada tehoja irti. Ota joku karhuhkarkotin mukaan! Tsemppiä sinnekin!

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat