Valmistautuminen Mikkelin puolimaratonille

Ensi lauantaina juoksen tämän kesän toisen puolimaratonini täällä Mikkelissä. Edellisen puolikkaan juoksin toukokuun puolivälissä Joensuussa. Tällä hetkellä mielessä pyörii lähinnä lomamatkasuunnitelmat, työasiat, kesävieraat, koiratreenit, lasten harrastukset ja ikkunanpesu, mutta kotikaupungin tapahtumaan täytyy tietysti osallistua. Mietin osallistumista puolikkaalle tai neljännesmaratonille, mutta jälkimmäisessä täytyisi pitää sen verran kovempaa vauhtia, että "mukavuussyistä" valitsin nyt puolikkaan. Mikkeli White Night Trailin hapotukset on liian tuoreessa muistissa.

Mikkelin reitillä on korkeuseroja enemmän kuin Joensuussa. Reittiä on viitostien työmaan vuoksi jouduttu muuttamaan, joten ikävin nousu Mannerheimintieltä vankilan ohi Hänskin kulmalle jää pois. Mikkeli-puiston mallipuutarhojen sijasta reitillä on nyt mahdollista ihastella mm. lämpölaitoksen hakekasoja, Misawan sahan tukkikenttää ja SWM-Woodin lamellipinoja. Metsäteollisuuden ystävänä tämä sopii minulle tietysti aivan mainiosti. Viime vuonna maratonin kolmannella kierroksella itkin vatsakipuja kotitalomme kohdalla, tämäkään kohta ei ole tämänvuotisella reitillä mukana. Tänä vuonna juostaan Urpolanlammen rantaa, tästä ratkaisusta tykkään paljon. Itse asiassa reitin koko eteläinen osa Kenkäverosta Nuijamieheen on vakioreittejäni, joita juoksen tosi mielelläni. Tämänvuotinen reitti ei ehkä maisemallisesti ole niin turistiystävällinen kuin tavallinen reitti, mutta minulle tämä sopii hyvin.

Kuvan lähde: www.mikkelinklassikot.fi

Tarkoitus on lähteä tekemään vauhdinjaon kannalta edellistä puolikasta järkevämpää juoksua. Joensuussa tein lämmittelyt siinä kisan alkukilometreillä, mikä ei ollut hyvä ajatus. Nyt hoidan lämmittelyt alta pois ennen starttia, jolloin varsinainen kisa menisi onnistuessaan 5:10-5:15 kilometrivauhdilla. Todennäköisesti juoksen tälläkin kertaa kuitenkin siten, että toinen puolikas on ensimmäistä nopeampi. Joensuuta mäkisemmän reitin vuoksi aikatavoitteen asettaminen arveluttaa. Jospa järkevämmällä vauhdinjaolla saisin hieman parannettua Joensuun aikaa (1:52:46). Merkittävästi kovempaa tuskin pääsen, 1:50 alitus olisi jo tosi hyvä juoksu.

Tämä kisaviikkoa edeltävä viikko on ollut tavallinen treeniviikko. Sunnuntain pitkä lenkki tulee olemaan kestoltaan alle pari tuntia, maratonille valmistavat pitkät säästellään nyt myöhemmälle. Kisaviikolla teen lenkkejä vähemmän kuin tavallisella viikolla, lisäksi ne ovat lyhyempiä. Vauhtikestävyyslenkkiä en välttämättä tee ollenkaan, korkeintaan pienen pyrähdyksen. Teen lenkit täysin fiiliksen mukaan, tärkeintä on lepo. Ennen Joensuun puolikasta kävin kisaviikolla vain yhden lyhyen ja kevyen lenkin, koska olin tosi väsynyt. Tankkausta ei puolikkaalle tarvitse tehdä, kunhan muistaa syödä säännöllisesti ja riittävästi. Juoksukengät alkavat vedellä viimeisiään, mutta lähden mieluummin juoksemaan niillä kuin sisäänajamaan uusia kenkiä.

Valmistautumiseen kuuluu tietysti myös säätiedotusten tarkkailu. Eipä haittaisi yhtään tällainen hieman viileämpi kesäsää.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat