Siirry pääsisältöön

Työmatkapyöräilyviikko

Esikoisemme päätti ensimmäisen kouluvuotensa viime lauantaina. Tämä viikko on siis ollut kesälomaviikko, vaikka me muut aloitamme lomailun vasta kesä-heinäkuun taitteessa. Kesäkuun kaksi ekaa viikkoa lapsi on onneksi päivät liikuntaleirillä, joten mitään kummempia järjestelyjä ei olla jouduttu tekemään. Ekaluokkalaiset eivät saa vielä pyöräillä kouluun, mutta leirillepä saakin ajella pyörällä. Olen saattanut oman ja naapurin innokkaan leiriläisen aamulla leirille ja iltapäivällä kotiin, ja siis pyöräillyt töihin ensimmäisiä kertoja tämän vuoden puolella. Työmatkani on vain vajaa neljä kilometriä, mutta pyörän hakeminen autotallista ja nuoremman lapsen hakeminen päiväkodista ja ja ja... Työmatkapyöräily on ollut kyllä vähäistä. Tällä viikolla pyöräily oli kuitenkin tosi kivaa. Ei ollut ainuttakaan reissu- tai palaveripäivää, joten oli oikeastaan ihan sama mihin aikaan olin toimistolla tai milloin sieltä lähdin. Tässä kuussa pyöräillään töihin. 


Tiistaina pitkästä aikaa lenkki ystävän kanssa, molemmilla koirat mukana. Yhteiset lenkit yhdistetään usein muihin menoihin: nyt tehtiin lenkki sillä aikaa, kun ystävän tyttärellä oli jalkapallotreenit tässä meidän lähellä. Juostiin kevyt kymppi mäkisellä reitillä, ylämäet käveltiin. Torstain maratonvauhtisen lenkin tein oman pojan treenien aikaan. Lenkit on kiva tehdä lasten harjoitusten aikaan, kun pääsee starttaamaan jostain muualta kuin kotiovelta. Reitti meni osittain melko mäkisessä maastossa, joten rasitus oli välillä selvästi vauhtikestävyyden puolella. Kuitenkin pääasiassa rennon letkeää menoa arviolta hieman aerobisen kynnyksen yläpuolella, keskivauhti 5:46/km. Koiraseuralaiseni ei olisi välittänyt noin vauhdikkaasta menosta, taisi olla hieman liian lämmin. Silti mentiin, kun tiesin, ettei koiralla ole oikeasti mitään ongelmaa vauhdin kanssa.

Viikonloppua vietettiin paremmissa maisemissa, jos vähän saa vetää kotiinpäin... Eli olin lasten kanssa mummolassa. Miehellä meni työmatkalta paluu perjantaina sen verran myöhään, että ei jääty häntä odottelemaan. Lauantaina ihan lyhyt lenkki ja hetki kahvakuulailua. Illalla epämukavuusalueelle: päätin katsoa esikoisen seurana Mestarien liigan finaalin. Nukahdin pian aloituspotkun jälkeen ja heräsin, kun peli vihellettiin päättyneeksi. 


Sunnuntaina väsytti. Lähdin kuitenkin illalla kokeilemaan, jos saisi juostua vähän pitemmän lenkin koiran kanssa. Juoksimme puolitoista tuntia, välillä parempaa, mutta pääasiassa melko tahmeaa menoa. Viikon kilometrisaldo 45,33. Ihan ok, mutta vauhtilenkkien ja pitkien kanssa täytyy alkaa ryhdistäytymään.

ma:
ti: PK 10,79 km
ke:
to: aamu PK 6,25 km, ilta VK- 9,59 km
pe:
la: PK 4,43 km, kahvakuula 25 min
su: PK 14,26 km


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…