Siirry pääsisältöön

Treeniviikko 26

Kesäloma häämöttää. Tämäkin viikko on sujunut pääasiassa etätyön merkeissä. Aamut ovat useimmiten venähtäneet pitkiksi, toisaalta läppäri on lämmittänyt syliä joskus myöhäänkin illalla. Tällainen rentoilu on ollut todella virkistävää melko kiireisen talven jälkeen. Vielä on asioita tehtävänä ennen lomaa, mutta olen jo nyt niin palautunut, että odotan innolla kunnon treenikesää ja muutamia kisoja tietysti myös.

Kotisohvalla töissä. Kauluspaitojen käyttö on jäänyt viime päivinä melko vähälle.

Tällä viikolla juoksua 42,56 km, vähän suunniteltua vähemmän, mutta ensi viikon puolimaratonia ajatellen ihan ok.

ma:
ti: PK 7,79 km, vedot 3 x 100 m
ke:
to: PK 9,32 km + VK 7,88 km
pe:
la: PK 7,21 km
su: PK 10,36 km

Tiistain lenkki pojan treenien aikaan. Mukavaa ja kevyttä juoksua hiekkapolulla koiran kanssa 6,6 km, jonka jälkeen koira autoon odottelemaan ja lenkin loppuun kolme 100 metrin vetoa kävelypalautuksilla. Juoksin vedot kiihdyttäen siten, että lopussa menin mahdollisimman kovaa. 100 metriä on niin lyhyt matka, että uupumusta ei ehdi tulla, vaikka miten pinkoo.  On hassua juosta täysiä, kun tavallisin vauhti on hissuttelu. Lyhyet vedot palvelevat juoksutekniikkaa ja hermotusta, mutta näiden tiistain kolmen vedon suurin tarkoitus oli kyllä suoraan sanottuna "huvin vuoksi".

Torstaina vk-lenkki puolimaratonin kilpailuvauhdilla. Lämmittelyn ei olisi tarvinnut olla noin pitkä (9 km), mutta koira tarvitsi kunnon lenkin, kun olimme käyneet aamulla vain puolen tunnin kävelyllä. Vk-osuus siis ilman koiraa, koska uroskoiran melko tiheät pysähdykset katkaisisivat hyvän juoksurytmin, eivätkä ne lukumääräisesti oikein hyvin simuloi kilpailun juomapisteitä... Lämmittely-pk mentiin ensi viikolla juostavan Mikkeli Juoksun reittiä, jota on jouduttu viitostien muutostöiden vuoksi muuttamaan. 7,9 km vauhtikestävyys hieman tasaisempaa reittiä. Tavoittelin noin 5:10/km keskivauhtia, mutta lopputulos oli 5:15/km. Vauhti tuntui enimmäkseen tosi hyvältä, muutamissa kohdissa raskaalta, jolloin himmailin vähän. Luultavasti tuo vauhti on ihan hyvä puolimaratonille. Ylämäet tulevat vauhtia laskemaan, mutta jospa vastaavasti alamäissä saisi otettua jonkin verran takaisin. Harjoituksen kokonaiskilometrimäärä 17,2.

Perjantaina lepopäivä. Lauantaina kevyt 7 km koiran kanssa. Sunnuntain pitkä typistyi lopulta kymppiin. Olimme iltakahdeksalta miehen kanssa molemmat lenkkiä vailla, joten taivuin sovun nimissä lyhyempään lenkkiin, vaikka tarkoitus oli tehdä vähintään puolitoistatuntinen. Oli lämmin ilta, menimme koiran kanssa hyvin rauhallista vauhtia ja venytimme tuon 10,3 km kestoltaan tuntiin ja varttiin.


Kommentit

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…