Siirry pääsisältöön

Etätyöntekijän lounasviikko

Tällä viikolla olen tehnyt töitä pääasiassa kotona. Maanantaina kävin toimistolla hakemassa läppärin laturin, torstaina muutaman tunnin palaverissa. Muuten toimiston virkaa on toimittanut kotisohva ja ruokapöytä. Kun tiedossa oli helppo työviikko, oli kiva järjestää niin, ettei kesälomalaisen tarvitse viettää päiviä yksin. No, todellisuus oli lähempänä sitä, että minä vietin päiväni yksin ja koululainen ramppasi kavereiden kanssa pihasta pihaan.

Kotona olo tarkoitti tietysti sitä, että lounasta piti valmistaa itse. Suoriuduin mainiosti: todellakin joka päivä syötiin kunnon ruokaa. Tämä osittain siksi, että päätin jo etukäteen laittaa todistusaineiston tänne. Juu, ja perjantaihan on juhannusaatto, joten sain yhden päivän verran helpotusta.

Maanantaina nopeaa pastaa. Kriteerit olivat tiukat: kastikkeen piti valmistua pastan kiehumisajassa ja niistä aineksista, mitä sattui löytymään. Pasta on parasta pikaruokaa: siitä valmistaa nopeasti suuriakin annoksia, eikä kastikkeen määrä ja kastikeainesten suhteet ole arkiruuissa kovinkaan merkityksellisiä. Kastikkeen ainekset voivat olla hyvinkin yksinkertaisia, jos pasta on keitetty oikein ja käytössä on hyvä ja laadukas oliiviöljy.

Siis simppeli katkarapupasta:
  • Kastike: oliiviöljyä, sipulia, valkosipulia, katkarapuja, kermaa, mustapippuria. 
  • Pasta keitettiinn suolavedessä sopivan kypsäksi, vesi valutettiin pois ja kastike sekoitetiin heti pastan kanssa. 
  • Pinnalle runsaasti parmesaania.

Tiistaina oli myös tarkoitus valmistaa jotain yksinkertaista ja nopeaa, mutta toisin kävi. Maanantai-illan harrastukset ja pelit veivät sen verran aikaa, että iltaruuaksi suunniteltu liha jäi valmistamatta, niinpä päätin laittaa sen tiistaina lounaaksi. Kyseessä oli pieni hirvenpaisti, joka kokonsa vuoksi päätyi paloitteluun ja patakypsennykseen. "Mitä kaapista löytyy" -tilanne oli tiistaina maanantaitakin heikompi, kun ruuanlaiton lisäksi myös kaupassa käynti jäi edellisenä päivänä tekemättä. Onneksi löytyi kuitenkin uuniperunoita lihan kaveriksi. Perunoiden pitkä kypsyttämisaika uunissa ei haitannut mitään, kun lihaa piti odotella kuitenkin. Lounasratkaisuna tiistain tarjottavat olivat melko yllättävät, mutta sulatettu paisti lähti viemään asiota tähän suuntaan. Ruoka oli onneksi suurinpiirtein itsekseen valmistuvaa sorttia, joten kotihengettärenä toimiminen ei juuri haitannut työntekoa.

Söimme siis siivutettua hirvenpaistia ja uuniperunoita:
  • Huoneenlämmössä lämmitellyt liha paloiteltiin ja ruskistettiin öljyssä ja voissa. Lisättiin suolaa, mustapippuria, vähän soijaa ja vettä, kypsennettiin pienellä lämmöllä pari tuntia. Lopuksi suurustin kastikkeen ja lisäsin vähän kermaa. Hirvenliha on maukasta, joten arkiruokana se maistuu näinkin vähällä kikkailulla hyvin.
  • Uuniperunat folioon ja tunniksi uuniin. Meillä ei tietenkään ollut mitään lisukeaineksia, joten tyydyttiin voihin ja ruohosipuliin. Mutta olipa hyvää! Täytyy tehdä uuniperunoita vähän paremmalla ajatuksella joskus lähiaikoina.
  • Salaatissa tiistaina jääsalaatin kaverina omenaa, krutonkeja, ruohosipulia ja oliiviöljyä. Tässä kohtaa pieni vastoinkäyminen: huomasin pilkkoneeni maanantaina viimeiset cheddarit koiran toko-treeneihin palkkanameiksi. Salaatti oli siis juustoa köyhempi.

Keskiviikkona söimme kalaa. Mies ei jostain syystä aina noudata antamiani ohjeita, joten hänen ostamansa lohisuikaleet olivat valmiissa marinadissa. Eipä siinä mitään, kyllä ne tuli syötyä.

Lohisuikaleita ja riisiä
  • Ensin riisi kiehumaan. 
  • Lohisuikaleet paistettiin öljyssä. Lisäsin joukkoon ohueksi pilkottua porkkanaa ja sipulia sekä vähän tuoretta chiliä. Aasialaista säväystä antamaan lisäsin myös vähän seesamiöljyä. Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o, se meiltä taitaa näissä hommissa puuttua: kookosmaitoa jäimme kaipaamaan, tilalla loraus kermaa. Mutta mahat tuli täyteen.

Torstaina katkesi mainiosti sujunut etätyöputki, kun piti vääntäytyä toimistolle palaveriin. "Aamupäivän palaveri" päättyi klo 15, joten lounaskokkailut jäivät väliin, mutta sain korjattua tilanteen työpäivän ja koiranulkoilutuksen jälkeen. Tein meidän perheen yhtä ehdotonta suosikkiruokaa, joka on hyvin helppo valmistaa, siis pestoa. Pesto on siitäkin mainio ruoka, ettei ole niin väliä, vaikka jokin ainesosa kastikkeesta puuttuu. Meillä ei ollut tänään pinjansiemeniä eikä pecorino-juustoa, eipä haitannut vähääkään. Peston ohje tässä Aglio & Olio -pastakirjasta (suosittelen kirjaa lämpimästi pastan ystäville!):



Annan itselleni hienot aplodit tämän viikon kokkailuista.

Hyvää juhannusta!

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…