Siirry pääsisältöön

Kisan jälkeen eteenpäin sekä viikon 20 treenit

Viime viikko oli lepo- ja valmistautumisviikko lauantain puolimaratonille. Yritin keskittyä nukkumiseen ja lepäilyyn. Ainoaksi lenkiksi jäikin torstai-illan kevyt koiralenkki 4,51 km. Olin jonkin verran huolissani väsymyksestäni, joten jätin olotilaan ja lauantain koitokseen vedoten muut päivät mahdollisimman kevyiksi. Viikon 20 juoksukilsat siis 25,6. Lepoa ja ehkä untakin enemmän kuin tavallisesti.

Onnistunut puolimaraton lauantaina on antanut tosi paljon lisää treeni-intoa. Toki koko Joensuun reissu lasten kanssa oli niin mukava, että siitä riittää iloa pitkäksi aikaa. Tällaisella juoksemisella, kun reipasta vauhtia ei pysty pitämään kuin osan matkasta, ei puolikkaalta palautuminen ota hirveän pitkään. Suurin osa juoksusta meni kuitenkin arviolta vk-alueen matalassa päässä, ainoastaan juoksun loppupuoli, ehkä korkeintaan kolmasosa, meni paremmalla vauhdilla ja siten myös kovemmalla sykkeellä.

Niinpä kävin eilen punttisalilla ja tänään kevyellä lenkillä. Puntilla kulki yllättävän hyvin, paremmin kuin pari viikkoa sitten. Tämän päivän lenkillä askel tuntui kevyeltä, ehkä aavistuksen verran jäykkyyttä jaloissa, mutta se voi johtua tuosta punttiksesta. Koiralla oli selvästi narttututka päällä koko matkan ja iltapala on nyt syömättä... Nuorella uroksella on naishuolia.

Jaloissa tuntuu vielä, mutta ei juurikaan enempää kuin pitkien lenkkien jälkeen. Keskiviikkona tai torstaina tekisi mieli juosta vähän vauhdikkaammin, mutta mietiskellään tuntemukset myöhemmin.


Nämä ilmat! Eihän sitä voi olla juoksematta. :)

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…