Vetoja, blääh

Tähän lenkkiin on saatu inspiraatiota Juoksuttaa-blogista. Piia tekee VK-treeninä usein vetoja, joista en itse pidä yhtään. Minusta vedoissa on hankala löytää sopiva vauhti juostavalle kierrokselle. Lisäksi palauttelun jälkeen on vaikea saada juoksutuntuma uudelleen hyväksi. Tänään päätin kuitenkin astua epämukavuusalueelle. Pojan judotreenien ja miehen treenien välissä oli tasan tunti aikaa tehdä oma lenkki, joten oli mahdollisuus vain napakkaan lyhyeen lenkkiin. Aikataulut oli taas hiottu oikein viimeisen päälle: mies lenkitti koirat, kun olin lasten kanssa judossa. Suunnittelin tekeväni kolme kymmenen minuutin vetoa kahden minuutin palautuksella. Reitti on yksi lemppareistani, tosin tähän harjoitukseen olisi soveltunut paremmin vähän tasaisemmat tiet.

Kolmessa vedossa ei ole hirveästi tyrimisvaraa. Ensimmäisellä oli tavoitteena saada konetta käyntiin ja juosta hyvällä tuntumalla. Toisella kierroksella oli tarkoitus juosta suunnilleen vauhtia, jota voisi ajatella kympin kisavauhdiksi. Viimeisellä kierroksella vähintään edellisen kierroksen vauhtia, mielellään kovempaa, ja saisi jo tuntua jonkin verran pahalta. Aikataulun vuoksi piti tyytyä vain 15 minuutin lämmittelyyn, vaikka tällaisiin harjoituksiin tarvitsisin vähän paremmat alkuverkat. Juoksu kulki ihan mukavasti. Kierrosvauhdit olivat 5:10/km, 4:55/km ja 4:59/km. Toiselle kierrokselle sattui alamäkeä, mikä selittää viimeistä kierrosta kovemman vauhdin. Viimeinen kymmenminuuttinen oli selkeästi paras. Juoksu tuntui hyvältä ja irtonaiselta, viimeisessä ylämäessä koputeltiin jo anaerobista sykealuetta. Kahden minuutin palautus on kyllä lyhyt, tekisi mieli jäädä nautiskelemaan helposta vauhdista pitempään. Kuitenkin syke ehtii olla alhaalla melko pitkään ja seuraavaan vetoon pääsee lähtemään palautuneena.


Tämä harjoitus olisi hyvä tehdä pitempänä. Kunnon lämmittelyt auttaisivat varmasti saamaan vauhdit kovemmiksi vedoissa, vaikka tarkoitus olisikin pysytellä VK-alueella. 1-2 vetoa enemmän, niin olo tuntuisi lenkin jälkeen varmasti vähän valmiimmalta, lisäksi sekaan mahtuisi todennäköisesti useampi onnistunut veto. Tälläkin tuli kuitenkin hyvin hiki pintaan. Kokonaismatka 10,26 km, aika 0:56:18. Vedot yhteensä 30 minuuttia, 6 km.

Kommentit

  1. Hienoa! Kohta sinäkin jäät näihin koukkuun ja odottelet vain kovempia treenejä, kun pääsee kunnolla revittämään ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No katotaan! Sain ehkä aavistuksen siitä, miltä nuo voisivat parhaimmillaan tuntua. Treenin puutteesta kertoo se, että vauhtien kanssa on ongelmia vetojen alussa. Palauttelut vetojen välissä aiheuttaa kyllä sen, että pystyy periaatteessa tekemään pidemmän vk-treenin kuin tasavauhtisella lenkillä, tai sitten vähän kovemman. Kyllä, osittain vakuutuin. :) Jatketaan...

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat