Mitähän söis maratonilla?

Niin, pian pitäisi tehdä suunnitelmaa ja testausta seuraavan maratonin tankkaukselle kisassa ja sitä ennen. Seitsemän maratonia olen juossut onnistuneesti urheilujuomalla ja geelillä, maastomaratonilla nappailin lisäksi banaania ja energiapatukoita. Kuitenkin kahdella viimeisimällä maratonilla jokin on mennyt pieleen, eikä urheilujuoma ole imeytynyt. Viimeksi päädyin maalista ensiapuun (lähinnä järjestäjien kehotuksesta johtuen: join valvonnan alla pullollisen vichyä ja lähdin kotiin), sitä edellisellä kerralla olin vähän huonommassa kunnossa. Hankalinta tässä on se, että en ihan tarkkaan tiedä, mistä vatsaongelmat johtuvat. Ehkä mokasin tankkauksessa tai sitten kaikki urheilujuomat eivät sovi minulle.

Aikaisemmin olen tankannut kisaa edeltävällä viikolla kolme päivää Dexal Heavyllä  (ja kerran maltodekstriinillä, mutta en muista milloin). Tankkausjuomalla tankkaaminen on helppoa. Tavalliset syömiset, siihen vain päälle mehun makuista tankkausjuomaa. Samalla hoituu hiilihydraatti- ja nestetankkaus. Ennen tankkauspäiviä olen pitänyt vähähiilihydraattisen päivän, joka on ehkä turhaa varmistelua. Tankkauspäivien jälkeen yksi normaalipäivä, ja sen jälkeen kisapäivä. Olenkohan lipsunut kisaa edeltävän päivän normaalista syömiestä, siis juonut urheilujuomaa silloin, tai aloittanut urheilujuoman juomisen kisan sijasta jo kisapäivän aamuna? Eikö se voisi olla vatsalle liikaa?

Yksi syy vatsaongelmiin voi olla kisanaikainen tankkaus väärillä aineilla. Ensimmäisillä maratoneillani järjestäjän tarjoamana urheilujuomana on ollut Dexal, en toki tiedä oliko näin kaikilla, mutta luultavasti useimmilla. Kahdella viimeisimmällä urheilujuoma on ollut Squeezyä. Ehkä se ei sovi minulle? Omien juomien toimittaminen juomapöydille voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta mitä jos syy on urheilujuomassa merkistä riippumatta? Pelkkä ajatuskin urheilujuomasta kipristää vatsaa. Urheilujuoman väkevyys tuskin on ongelmana, kun olen aina juonut myös vettä. Energiageelit ovat maultaan niin järkyttävän ällöjä, että niitä ei voi kovin montaa imaista. Voisko maratonin juosta käyttäen veden lisäksi pelkkiä glukoosipastilleja tai pääasiassa glukoosipastilleja? Olen niitäkin jossain juoksussa syönyt, mutta milloin? (Miksi en muista mitään?) Kevään suunnitelmana onkin testata glukoosipastilleja pitkällä lenkillä.


Voisiko sää vaikuttaa vatsaongelmiin? Kahdella viimeisellä maratonilla on ollut ihan kohtuullinen juoksusää, 21-23 astetta, mutta molemmilla kerroilla sää maratonia edeltävillä viikoilla on ollut viileä ja lämmin jakso on alkanut juuri ennen juoksua. Lämmin tai kuuma sää on ok, jos sää on pysynyt samanlaisena pitempään, jolloin siihen on ehtinyt tottua. Vuonna 2011 juoksin maratonin keskellä hellejaksoa, jota oli jatkunut varmaan pari viikkoa. Maraton starttasi 30 asteen lämpötilassa. Juoksu sujui hyvin, loppuaika 4:19 jäi ennätyksestäni vain noin viisi minuuttia. Silloin, kun lämpimään ilmaan on ehtinyt tottua, juoksu on toki helpompaa. Hien koostumus muuttuu lämpimällä jaksolla "laimeammaksi", jolloin kehon elektrolyyttitasapaino pysyy paremmin balanssissa, vaikka nesteen menetys hikoilun myötä olisi runsaampaa. Voiko näillä asioilla olla yhteyttä nesteen imeytymiseen? En tiedä.

Varman päälle -suunnitelmani on seuraava: testaan glukoosipastillit kevään aikana pisimmillä lenkeillä. Samoin juon joillakin lenkeillä urheilujuomaa "siedätyshoitona". Maraton, jolle lähden, tulee olla ajankohdaltaan oletettavasti viileän ilman juoksu, esimerkiksi toukokuussa. Kisaa edeltävä tankkaus tulee tehdä huolella ja välttää liiallisuuksiin menemistä. Eikö ole ihan aukoton suunnitelma. :)

Onko teillä ollut vaikeuksia löytää sopivaa evästä pitempiin suorituksiin? Minkälaisella kisanaikaisella tankkauksella olette onnistuneet?

Kommentit

  1. Minä vedin viime syksynä maralla geelejä ja urheilujuomaa, jotka molemmat olin testannut itselleni sopiviksi. Tosin geelit otin aina veden kanssa en urheilujuoman. Olethan geelit ottanut aina nesteen kanssa, monella vatsa ei kestä jos niitä pelkkänä nauttii? Jos juomat on tämän vuoden kisoissa erit niin aion nekin testata ennakkoon, ei tarvii sitten kisassa jännätä, että miten vatsa kestää.
    Ja, apua siis maraton kolmenkymmenen asteen helteessä, liekköhän edes kahdenkympin asteen lämmössä uskaltasin lähtee sitä juoksemaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo testaus on varmaan tarpeellista. En ole sitä oikein ottanut tosissaan, kun ongelmia on ollut vasta näillä kahdella viimeisellä maratonilla... Mulla on ollut sellainen tapa, että joka juomapisteellä urheilujuomaa tai geeliä ja näiden molempien kanssa vettä.

      Joo, minä luulin, että kestän kuumaa tosi huonosti ja lähdin hellemaratonille keskeyttämisoletuksella. Yllättäen ainoat ongelmat olivatkin krampit viimeisellä kympillä, ja nekin hyvin lievänä. Ei ollut raskain juoksu, ehkä juuri tuosta pitemmästä hellejaksosta johtuen.

      Poista
  2. Kaksi maratonia olen juossut juomalla pääsääntöisesti vettä ja ottamalla geelejä. Hiilihydraattia pitäisi saada 1 g per painokilo tunnissa. Kannattaa vähän laskeskella, paljonko sitä geeleissä ja urheilujuomissa on. Samaan aikaan ei kannata ottaa geeliä ja urheilujuomaa, voi olla liian paljon vatsalle. Oletko kokeillut GU: n geelejä? Ne maistuvat minusta ihan hyviltä, varsinkin salted caramel, joka on kuin kinuskia. Tosi hyvää siis jos siitä tykkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika hurjaa... :) Saa olla kyllä hyvänmakuiset geelit, jos niitä enemmän vetää! En ole laskenut hiilihydraattien tarvetta, ehkäpä pitäisi. Sekakäyttöä en ole kokeillut, olisikin varmaan turhan vahva yhdistelmä. Kiitos vinkistä, ei ole tuo geelimerkki tuttu, mutta vaikuttaa kiinnostavalta. Geeleissä tosiaan tökkii maut (esimerkiksi banaani ja persikka, hyi hitsi), mutta tuo kinuski kuulostaa hyvältä, sopisi siihen geelin olomuotoon ainakin...

      Poista
  3. Mä olen myös herkkävatsainen. Geenejä en ole kokeillut, mutta tarkoitus olisi nyt keväällä opetella käyttämään niitä. Glukoosipastillit on ollut mulla käytössä. Olen syönyt niitä pienestä asti, kun lähisukulaiselle on diapetes. Ne oli lapsena vähän kuin karkkia ja aina niitä on taskussa pitemmillä matkoilla ja vaelluksilla. Viime kesänä USAssakin mulla oli niitä. Noissa geeneissä epäilyttää myös tuo maku...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nuo glukoosipastillit kiinnostaa minua tällä hetkellä aika paljon. Luin jostakin "oikeasta" ;) maratoonarista, joka ei voi käyttää urheilujuomaa, vaan pärjäilee glukoosipastilleilla. Täytyy testailla! Monet geelit on tosiaan aika karsean imeliä, mutta edellistenkin kommenttien perusteella uskon, että niissä on nykyisin riittävästi valinnan varaa. Olisi helpompaa, kun voisi vain miettimättä lähteä juoksemaan! Tämä ennakkovirittely ei juuri kiinnostaisi... Toivottavasti sulle löytyy sopivat systeemit.

      Poista
  4. Heippa! Tuun nyt ekan kerran kommentoimaan sun blogiin, ja kivalta vaikuttaa. Lisäsin lukulistalle! :)

    Onko sulla ollut jotain eroavaisuuksia tankkauspäivissä? Olen miettinyt, että liiallinen ennakkotankkauskin voi vaikuttaa suoritukseen. Vatsa ei välttämättä kestä niin paljon hiilaria, jos siihen ei ole tottunut. Mä oon syönyt aika normaalisti ja tankannut lähinnä nesteitä (vichyä, zero-juomia) :)

    Voin suositella GU:n energiageelejä. Ne on tosi hyvän makuisia ja lisäksi ilmeisesti sopivat myös herkkävatsaisille. Kokeile ihmeessä :)! Se Salted caramel on mun suosikki, kaveri taas tykkää niistä makeammista mauista (tri-berry on kuin nallekarkkeja nestemmäisenä!) :)

    Tsemppiä, toivottavasti löydät itselle sopivat energialisät :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos lisäyksestä! :) Olenkin sinun blogin vakiolukijoita.

      En tiedä, yksi mahdollisuus tosiaan on se, että olen kahtena edellisenä kertana vetänyt tankkauksen yli "varmuuden vuoksi". Epäilen, että jos vatsanongelmat liittyy tankkaukseen, niin olen kisaa edeltävänä päivänä poikennut normaalista ruokavaliosta ja vetänyt tankkausaineita silloinkin, vaikkakin vähemmän. Mutta kun en ihan tarkkaan muista. Tankkauksen epäonnistuminen selittäisi varsinkin toissavuotisen maratonin, jossa jo ekan kympin aikana oli selvää, että urheilujuoma ei imeydy. Jostakin oli vatsa hermostunut jo starttivaiheessa.

      Täytyypä hankkia noita GU-geelejä, kun suosituksia satelee monesta suunnasta. :) Vähän tylsää on kyllä tämä testaus ja ennakkovalmistelut, olisi niin paljon kivempi vaan lähteä juoksemaan, jos tietäisi, että joku varmasti toimii. No, jospa tämä tästä selviäisi!

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat