Pieni kuntotesti

Kuopuksen judon kanssa samaan aikaan järjestetään vanhemmille jumppaa. Ryhmä on tosi kiva, teemme vaihtelevasti erilaisia juttuja, tavallisesti lihaskuntoharjoituksia. Tänään tehtiin kolmen liikkeen kuntotesti. Teimme testin viimeksi syksyllä ja seuraavan kerran se tehdään keväällä. Kuntotestinä oli Puolustusvoimien kolmen liikkeen lihaskuntotesti. Toivottavasti voin keväällä raportoida paremmista tuloksista, tämänkertaiset tässä alla. 31 vuoden iässä ikähyvitystä tulee jo jonkin verran. ;) Omalla kohdallani luettiin siviilinaisten tulostaulukkoa.

Vauhditon pituushyppy: 190 cm.
Luulin, että pääsisin yli kahden metrin tulokseen. Jos muistan oikein, hyppäsin aiemmassa testissä yli 2 m, mutta tänään ei irronnut millään enempää. Toisessa lonkassa tuntuu olevan jokin hermo solmussa, esimerkiksi askelkyykkyjä on hankala tehdä, kun jalka vähän retkahtaa. Toivottavasti tuo vaiva selittää tämän ja pääsen keväällä pitemmälle... Appiukko hyppäsi veteraanien kisoissa 240 cm, joten hävisin siis pappasarjalaisillekin reilusti. No, taulukossa näyttää kuitenkin hyvältä.


Istumaannousu: 32 / 1 min.
Tässä mokasin, loppuvaiheessa löysäsin käsien asentoa niskassa, enkä älynnyt korjata ensimmäisestä huomautuksesta. Pari kappaletta sakkoa siitä. Tiukkaa teki joka tapauksessa, joten tulos on ihan kunnon mukainen. Ensi kerralla paremmin!


Etunojapunnerrus: 30 / 1 min.
Tämä meni hyvin. Voimat loppuivat viisi sekuntia ennen ajan loppumista, enkä olisi jaksanut tehdä enempää. Siviilinaisilla tässä olisi hyväksytty myös polvet maassa tehdyt punnerrukset, mutta tein "oikeita" punnerruksia myös viimeksi, joten vertailukelposen tuloksen takia samalla tyylillä tälläkin kertaa. Ja tässä paransin tulosta, muistelen, että edellisellä kerralla tulos olisi ollut suunnilleen 25.


Sekä vatsalihaksissa että punnerruksissa täytyy lähteä tekemään alusta asti mahdollisimman nopeita, puhtaita suorituksia. Minuutti on lyhyt aika, eikä voimia siinä mielessä tarvitse säästellä. Testaajamme mukaan armeijan testeissä seuraavana päivänä olisi vuorossa todellinen klassikko: lahjomaton ja raaka cooperin testi. Ehkäpä sitten sulan maan aikaan, minä lähden huomenna koiranäyttelyyn.

Testistä lisää esimerkiksi täällä.

Kommentit

  1. Törmäsin tuohon ikähyvitykseen vuoden vaihteessa, kun katselin mitä aikoja cooperissa juostaan. Jos kakskymppiset juoksee ohi, niin sitä voi varmaan nyt selitellä sillä että itellä ikää on jo yli 30 ;) Joskus huomasin myös, että joissain juoksukisoissa oli oma sarja jo 35-vuotiaille! Jos kehitys kohta loppuu, niin se johtuu varmasti vaan iästä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ikä on ehdottomasti hyvä selitys! Ikäsarjat alkaa tosiaan joissain kisoissa jo 35-vuotiaista. Maratoneilla aika usein parhaat tulokset tehdään 35- tai 40-sarjoissa. Tässä on muutama vuosi aikaa hioa kuntoa ennen koviin sarjoihin siirtymistä. :)

      Poista
  2. Ai, se noin päin maralla. No hyvä :) Minä jo luulin, että tässä on kohta peli menetetty ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat