Siirry pääsisältöön

Tekstit

TEKSTIT

Juoksuhaasteessa, osa 3

Juoksuhaasteen suorittaminen jatkuu. Tässä vaiheessa haasteesta on vielä helppo napsia yliviivattavaa, kun suurin osa kohdista on tekemättä.

20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä

   17.1.2018 PK 17,9 km, 1:49'42, 6'07 min/km, keskisyke 135

Tämä kohta juoksuhaasteesta oli mielenkiintoinen. Olin useasti lukenut eri lähteistä, että juostessa askeltiheyden olisi hyvä olla 170-180 askelta minuutissa. Juoksukelloni mittaama kadenssi kertoo tuon saman asian askelpareina tai yhtä jalkaa kohti, jolloin sen arvo saisi olla 85-90 rpm. Liian matalalla askeltiheydellä juostessa juoksutekniikassa on todennäköisesti parantamisen varaa.

Laiskuuttani tein asian yksinkertaisella tavalla. Otin vertailukohdaksi Movescountista muutaman lenkin tammikuulta, kaikki peruskestävyysharjoituksia. Niistä sain arvion askeltiheydestä, jolla tavallisesti juoksen pk-lenkkejä: 83-85 rpm. Sitten lähdin lenkille. Paransin tietoisesti ryhtiä, huolehdin siitä, että polvi nousee hieman…

Viimeisimmät blogitekstit

Viikko 2

Juoksuhaasteessa, osa 2

Viikko 1

Juoksuhaasteessa, osa 1

Viikko 52

Kasviksia satokauden mukaan

Juoksuvuosi 2017